Dromen op en over een vulkaan.

Er staan dingen te gebeuren. Belangrijke dingen die het ruggenmerg van het land gaan raken. Soms gaat het zo. Eens in de paar miljoen jaar. Dan ontploft er een super vulkaan.

Aan dit voorgevoel zijn dingen vooraf gegaan. Griezelige dingen. Dingen die te maken hebben met mijn recentelijk overwonnen slaapstoornis. Ik leed aan een ernstige vorm van slaap-apneu. Dat wil zeggen: snurken, reutelen en zo nu en dan je adem inhouden tot je bijna stikt, waarna je in paniek wakker wordt en jezelf afvraagt wat er is gebeurd met in je achterhoofd het vermoeden dat je door het oog van de naald bent gegaan. God works in mysterious ways.

In deze wondere wereld van slaap-apneu werd ik herhaalde malen bezocht door dromen van schier apocalyptische aard. Het waren echter niet zo zeer dromen, dan wel flarden van dromen. Er vloeide oranje-rode lava. De grond bewoog heftig. En uit de hemel vielen sneeuwvlokken zo groot als washandjes. Verontrustend en omineus door de sterke zeggingskracht van de verscheurde beelden.

Nu droom ik rustiger en volgen de gebeurtenissen een te begrijpen causale verhaallijn. Het is de ondergrond van een prachtig natuurpark in het westen van de Verenigde Staten. Het is de opbouw van druk en spanning in die onderliggende aardlagen. Die kolossale magmakamer en een grote klok die de laatste seconden met dreunende slagen aftelt.

Ik zie de bodem, tot kilometers hoog, naar boven komen. Ik zie een woest ziedend gat met een diameter van bijna 90 kilometer. Een gruwende mond van waaruit het binnenste naar buiten wordt geslingerd. Totale duisternis. Een verval zonder weerga. En een felle destructieve kou die de wereld duizenden jaren gevangen gaat houden.

Ik zie mensen vechten om te overleven. Ik zie na vele tienduizenden jaren wat er is overgebleven. Het stemt hoopvol. Het brengt weer kleur en er kan meer (maar dan heel anders) dan wat wij nu vermogen.
En zie,  alles wordt weer goed. De zon schijnt als vanouds en we kunnen helemaal opnieuw beginnen.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Dromen op en over een vulkaan.

  1. O, ja, dat vergat ik nog te vermelden. Waarom slaap ik de laatste tijd dus heel veel beter? Dat komt door de voortschrijdende techniek en het inzicht dat aan die techniek ten grondslag ligt. Heeft u wel eens van een CPAP apparaat gehoord? Welaan, een CPAP is een ingenieus apparaat dat middels een comfortabel neusmasker hoge druk opbouwt in je keelholte zodat je geen last meer hebt van slaap-apneu. CPAP betekent: Continous Positive Airway Pressure.

    Slaap-apneu kan gevaarlijk zijn. Het heeft invloed op je hart, je gemoedstoestand en op nog vele andere geestes- en lichaamshoedanigheden. Kortom, voor mij een wondermiddel dat mij weer in staat stelt om de dag fris en monter te beginnen.

    Elk voordeel hep ook sijn nadeel! Je moet even wennen aan dat rare neusmasker. Maar na drie of vier dagen is dat gepiept. Dan lig je prinsheerlijk in je bed en droomt de mooiste dromen, terwijl je er voor de buitenwereld uitziet als een F-16 piloot op twaalf kilometer hoogte.
    Ik bedoel maar!

  2. Ik kijk met regelmaat National Geographic en het gevoel dat Yellow Stone op ontploffen staat bekruipt mij ook zo nu en dan. Apocalyptische dromen heb ik tot mijn 30ste gehad. Vulkaanuitbarstingen, aardbevingen en tsunami’s levensecht vooral nu ik de beelden zie.

    Slaap apneu , fijn dat dit door de techniek verlicht is.

Geef een reactie

