13 – 09 – 2014

Het is natuurlijk wel raar, want nog maar drie jaar geleden leek alles nog prima. Maar, man, wat is het sindsdien allemaal veranderd!!!
Het begon met het faillissement van Griekenland. Daardoor gingen hele grote banken overal in Europa ook op de fles. De euro werd opgedoekt en men schakelde weer over op de gulden. De geldautomaten werden afgeschaft. Voor geld moest ik gewoon weer naar de bank. Ik kreeg niet meer dan 100 euro per week.  Dat stopte al heel snel. Daarna konden we een tijdje voedselbonnen afhalen bij de bankfilialen en hier en daar was zelfs betaling met een lokale munteenheid nog mogelijk. Maar inmiddels is dat ook al weer afgelopen en nu krijgen we niets meer!!! Amsterdam heeft maanden in brand gestaan na de heftige plunderingen en het geweld van dolgedraaide en agressieve burgers. Er vielen vele tienduizenden doden. Er is geen centraal gezag meer. Buiten Nederland schijnt het nog erger te zijn hoorden wij van een paar vluchtelingen uit Duits land die inmiddels in onze nederzetting wonen.

Wij hebben, of moet ik “hadden” zeggen, een behoorlijke hypotheek op het huis maar ik betaal al bijna een jaar geen rente meer, net zo als de meeste mensen. En er kraait geen haan naar.
Wij hebben net buiten het dorp enorme volkstuinen aangelegd. Daar werk ik zowat de hele dag. Heerlijke groenten en het lekkerste fruit!! Vlees is bijna niet meer te krijgen. De meeste koeien zijn losgelaten en zwerven nu in grote kuddes over het verwilderde land. Het autoverkeer ligt stil. Alleen hulpdiensten en de militie mogen nog spaarzaam van auto’s gebruik maken. Door de Raad van Dorpsoudsten is namelijk een burgermilitie aangesteld. Ik heb me ook als deelnemer gemeld en heb nu een levensgroot machinegeweer in huis. Als de torenklok luidt moet ik met het geweer naar het marktplein komen. Het is helaas al een paar maal tot een gewapend treffen gekomen met rondzwervende bendes dakloze plunderaars. Er waren doden te betreuren en veel gewonden. Het leven is in vrij korte tijd behoorlijk hard geworden.
Alle winkels zijn gesloten. Voor goed! Je moet zelf maar zien hoe je aan je spullen komt. Ruilen of stelen of zo! Ik probeer het nog steeds netjes te doen. Ik ruil bijvoorbeeld de groenten, het fruit en de door mijzelf gemaakte meubels voor dingen die ik nodig heb. Water verkrijg ik door een zelf bedacht ingenieus systeem. Ik heb namelijk tussen vier palen een zeil gespannen met er middenin een gat en daaronder een vat om het water op te vangen. Het is zaak het zeil goed schoon te houden. Het water wordt door mij gekookt op het houtfornuis. Elke dag ga ik het bos in om hout te kappen voor dat fornuis en voor de open haard. Tot nu toe kunnen mijn vrouw en ik ons goed redden. Maar of we de winter zullen overleven is nog maar de vraag. We hebben gehoord dat er al hele dorpen zijn verdwenen. Uitgemoord en geplunderd!
Van mijn kinderen, die allebei in Amsterdam wonen, heb ik al een half jaar niets meer gehoord. Er is geen communicatie meer mogelijk.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “13 – 09 – 2014

  1. Grutte Pier

    De euro werd opgedoekt en men schakelde weer over op de gulden. De geldautomaten werden afgeschaft.

    =Voor geld moest ik gewoon weer naar de bank. Ik kreeg niet meer dan 100 gulden per week.=

    Daarna werden er alleen nog voedselbonnen uitgedeeld op bankfilialen…..of soms een lokale munteenheid….

    oid

  2. Bedankt voor de aanwijzing. Heb het stukkie in die zin aangepast.
    Ja, een lokale munteenheid! Het moet niet veel gekker worden!
    Groet

Geef een reactie

