Arrogantie

De houten overjas.

Het verdriet van Egypte.

Arrogantie.

Ik woon in mijn ivoren toren
omdat ik eigenlijk niet wil behoren
tot het meelijwekkend vuil
waar ik dagelijks toch om huil

Ik componeer mijn lieve leven
van zachtheid en fatsoen
ik richt me op het streven
aan allen goed te doen.

Ik reik mijn hand aan ieder
vol passie en met tederheid
kies de hoogste bieder
voor goed leven in een ruwe tijd

ik negeer het puur banale
van dood en liefdesspel
bepaal me tot het meest basale
luidt mijn ronkende donderbel

Laat hem klinken over beemden
over veld en verre stad
toevluchtsoord voor alle vreemden
die nooit bescherming hebben gehad

huichelspraak is mij om ‘t even
ik lijk veel beter dan ik ben
maar onbespied, mijn leden beven,
loert de angst, die ik herken,

voor de mand met dunne bodem
voor mijn grote demasque
dat duister factum illicitum
draag ik eeuwig met me mee.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Arrogantie

  1. Dankjewel rikus. Niets is de mens vreemd! Sommigen hier zijn erg goed in het steeds weer verzinnen van snedige, gevatte en humoristische reacties. Zo niet deze jongen!! Voor hem geen grappenmakerij! Het leven is te ernstig om er lichtvaardig over heen te stoffen. Mijn antwoorden zijn ernstig en betamelijk. Soms moet ik huiveren als ik de oppervlakkigheid bespeur waarmede sommige bloggers het leven tegemoet menen te moeten treden.
    Het wordt allemaal minder. Veel minder.
    Groet.

  2. Het gedicht slaat op ons allen. Wij willen wel, maar kunnen niet. Steeds weer verkruimelt het goede tot een amorfe massa misverstanden. Woorden worden niet goed overwogen. Bedoelingen niet goed begrepen. En wat rest is de verduivelde arrogantie van de bevooroordeelde egoïst die er voortdurend op uit is om anderen de les te lezen.

Geef een reactie

