Hoe komt het toch…………….?

Onbewolkt

Onbewolkt

Hoe komt het toch dat ik vind dat ik steeds weer de vinger op een zere plek moet leggen? Waarom kan ik bijvoorbeeld niet gewoon ongecompliceerd genieten van die onschuldige en naïeve grappenmakerij op het Beursplein? Ik zie daar mensen die me na aan het hart liggen. Mensen met goede bedoelingen. Lieve mensen. Mensen voor wie ik door het vuur zou willen gaan. Maar ze zijn te onschuldig, te naïef!!! Goede bedoelingen moeten gestalte krijgen in de vorm van concrete doelstellingen. Je kunt niet tegen beurshyena’s en geldwolven “vechten” zonder je goed te bewapenen en zonder een relevante strategie.
Je kunt slechte mensen niet verslaan met alléén goede bedoelingen. En er zijn veel slechte mensen, die op grond van genetische aanleg, opvoeding en directe levensomstandigheden een wereld van waarheden hebben ontwikkeld waaruit zij liefde, erbarmen en wijsheid hebben verbannen. Zij kennen de WAARHEID en zij verstoten degenen die niet in het beeld van hun WAARHEID passen. Deze harde, onverbiddelijke en brute mensen moeten door argumenten, maar vooral door het voorleven van wijsheid, liefde en een duurzame en redelijke soberheid overtuigd raken dat zij een andere weg in moeten slaan. U bemerkt al wel hoe potsierlijk deze woorden klinken in een steeds harder en wreder wordende wereld. Hoe “soft” en helemaal niet van deze tijd!! Maar helaas is het mijns inziens de enige manier waarop slechte mensen van hun duistere voornemens afgehouden kunnen worden. Hierbij zij overigens aangetekend dat ik met “slechte mensen” mensen bedoel die hun naasten louter als een middel willen gebruiken om hun eigen materialistische doelen na te streven en te bewerkstelligen.
Ik heb hier geloof ik al duizend keer over geschreven en ik zal er nog honderdduizend keer over blijven schrijven zolang ik me betrokken voel bij het lot van deze geteisterde planeet. Ik kan en wil in deze geen cynische of sarcastische afstand bewaren.

Dus aan de orde is een strijd zonder geweld. En revolutie met behulp van de instrumenten der rede en liefde. Het is erop of eronder voor deze planeet. Het gaat om het razend moeilijke afkicken van een doorgekankerde consumptieverslaving en het neutraliseren van een perverse economische elite die deze verslaving mijns inziens willens en wetens in stand houdt.
Ik heb geen zin om er doekjes om te winden en ik schuw daarom het gebruik van grote woorden niet. Grote problemen hebben grote woorden nodig!!!!!! Men kan er natuurlijk hard om lachen. Men kan zijn schouders erover ophalen in zeker besef van morele en intellectuele superioriteit. Maar men zou ook hart voor de zaak kunnen krijgen en er mogelijk naar kunnen gaan handelen.

NB. De eigentijdse cynische schrijver meneer Grunberg en de oude wijze meneer Bas Heyne bekronen met hun woorden exact datgene wat ik bedoel: De Occupy-beweging is een min of meer decadente life-style terwijl het een duidelijke beweging moet worden met een doel en een strategie. Vrijblijvend freewheelen is leuk, ontspannend en gezellig, maar brengt ons niet in veilig vaarwater.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Hoe komt het toch…………….?

  1. Ik wilde mijn waardering uiten voor je blog en ‘leuk’ is niet precies wat ik bedoel. Meer kan ik op dit moment even niet zeggen.

  2. De beste sociale actie is altijd die geweest die door de geweldloze vorm ervan laat zien aan welk geweld we onderhevig zijn. Daar groeit het inzicht van wanneer het de onderdrukker dwingt om zijn gezicht te laten zien.
    Die vorm is nog niet goed gevonden maar zal als het goed is als een sneeuwbal groeien zonder geweldadig te worden. Dat komt om dat de doelstelling in essentie negatief is: Het systeem is rot, en daaraan moet een einde komen. Om een reus te vloeren moet je een dwerg zijn (ongeveer).

  3. Filip

    Eigenbelang staat zoals steeds in de weg van echt duurzame oplossingen. De moraal ligt aan de ketenen van de immorele macht. Niemand wenst zijn privileges op te offeren, de eigen wensen en verlangens zijn uiteindelijk doorslaggevender dan het algemeen mondiaal belang. De zelf denkende mens is is een tot mislukking gedoemd project die in zijn neergang vele andere levensvormen zal meesleuren. Het verval is al ingezet…

Geef een reactie

