Vingerwijzing in Milaan. Cryptische boodschap voor overlevers.

De dood kwam uit de lucht vallen.

Een dode vogel in een dode stad.

Begin augustus 1962 was ik met mijn vader en moeder op vacantie in Italië. In de buurt van het Comomeer. Pognana, om precies te zijn. Op 6 augustus 1962 echter – ik was toen vijftien jaar – bevond ik me in Milaan en hoorde aldaar op het Centraal station, waar mijn vader een Nederlandse krant wilde kopen, dat Marilyn Monroe was overleden. Voor mijn vader was dat een hele slag. Hij adoreerde namelijk dit zwoele, blonde en volledig door Hollywood gedresseerde sekssymbool. Ik beklom die middag ook de Milanese Dom teneinde op het dak staande over die grote stad te kunnen uitkijken. Het was daar, in die felle gloeiende subtropenzon, onvoorstelbaar warm. Zo ongeveer 36 graden Celsius. Naast mij viel een Amerikaanse vrouw flauw vanwege die hitte. Wij waren op dat moment de enige twee personen op het gloeiend hete marmeren dak van de Dom.
Het kan verkeren. Zo bleek mij later dat die gevallen vrouw de spirituele reïncarnatie van Marilyn Monroe was. Weinig kon ik toen echter bevroeden dat op diezelfde dag de poorten van de hel werden geopend om nooit meer te sluiten. Mijn sacraal verbond met deze vrouw bestaat nog steeds. Zij is inmiddels 78 jaar, schatrijk, en woont in Orlando, Florida, USA. Ik zelf houd een low profile hier in de Lage Landen. Beiden wachten we onze kans af en kijken uit naar de dingen die binnenkort gaan gebeuren. Wij zullen dan de ons toebedeelde rol moeten gaan spelen. Aan ons werd overigens nooit gevraagd of wij dit wel prettig zouden vinden. Plicht is plicht. Maar er zullen steeds meer oorlogen zijn en steeds meer geruchten van oorlogen. Cimbalen en schalmeien klinken al in de verte. Het voorhang scheurt. De hemel verklaart ten lange leste dan toch de oorlog aan de infernale heersers. Wij beiden zijn aangewezen om het pleit te beslechten. U mag ons sterkte toewensen, ondanks het feit dat u deze teloorgang nooit aan den lijve zal ondervinden daar u op de litigieuze datum allang overleden zult zijn. Uw zielenrust ligt echter in onze hand. Schaamt u niet als u wilt huilen, maar gedane zaken nemen geen keer.
Het universum verdwijnt, maar het idee blijft bestaan.

NB. Ik probeer u bij voortduring met mijn apocalyptische, chiliastische en eschatologische verhalen angst in te boezemen. Ik tracht u te imponeren met zwarigheden die immens veel groter zijn dan een doorsnee mens kan verdragen en bevatten. Ik pretendeer met arrogantie en zelfingenomenheid zeggenschap te hebben en gezag te vertegenwoordigen namens de goddelijke krachten die werken vanuit het voor een doorsnee mens onkenbaar gebied. Krachten afkomstig uit een singulariteit die de wetmatigheden van ons ruimtetijdcontinuüm niet eens raken.

Deze stelligheden zijn, zoals u ongetwijfeld reeds heeft geconstateerd, slechts smeekbeden om aandacht van een arme beklagenswaardige en in de steek gelaten ziel. Natuurlijk ben ik, net als u, een simpel gestructureerde boerenlul met alle inherente banale en vulgaire strevingen, die gewend is om de werkelijkheid door zijn eigen vertrouwde en troostende roze bril te beschouwen in dier voege dat de werking van zijn brein de ontluisterende evidenties van een kale werkelijkheid steeds weer omtovert in illusies die bij zijn opgeblazen en onbescheiden super-ego passen. Zo kan dan ook mijn aanmatigend en arrogant gebral, afkomstig uit een tot nu toe onontgonnen gebied, verwaaien en vervormen in de immense ruimte van uw totale onverschilligheid en volstrekte onbegrip. En als je goed luistert, hoor je heel in de verte nog een heel klein beetje gepiep. Maar dat mag geen naam hebben, al kan het soms wel angstaanjagend zijn. Niets is wat het lijkt. Dat weet u toch? Of niet soms?

9 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

9 Reacties op “Vingerwijzing in Milaan. Cryptische boodschap voor overlevers.

  1. Dat vogeltje voelde zich ook niet helemaal jofel, zo hebben we allemaal wat.

  2. Het is een gierzwaluw,
    bijzonder, die vind je maar heel zelden dood op straat!

  3. O ja, u spreekt de lezer aan als een type ‘boerenlul’ zoals u zelf bent.

    A. Ik ben een vrouw, en voel me niet aangesproken.

    B. Wat is er mis met boeren? Niets dacht ik.
    Zelfs: beter een boer dan een burger:
    boeren kunnen best leven zonder burgers,
    maar een burger gaat dood als er geen boeren zijn.

    C. Een lul hoeft niet altijd iets onprettigs te zijn: zie mijn blog:
    http://selmasalo.wordpress.com/2010/09/28/kut-is-lekker-lul-zak-klote-trouwens-ook/

  4. Beste Fulpsvalstar,

    Mijn idee is dat dit eens zo fiere vogeltje het slachtoffer is geworden van inwerkend geweld van buitenaf. Hij zal, als uiterst wendbare gierzwaluw, net iets te driest zijn duikvluchten hebben uitgevoerd en dan kan een kleine stuurfout het einde betekenen. Triest hoe je dan door zo’n kleine onbedachtzaamheid als trotse luchtruiter in Roermond roemloos terecht kunt komen in de goot.
    Het is een metafoor. Dat is het!!
    Hartelijke groet.

  5. Beste Selmasalo,

    Het is opvallend dat je aanstoot neemt aan de kwalificatie “boerenlul”.
    En er zelfs een seksuele connotatie opplakt!! Mijn onschuldige bedoeling was in alle nederigheid aan te geven dat wij eigenlijk allemaal een beetje een boerenlul zijn. Hierbij refererend aan de betekenis die de “Dikke van Dalen” aan het woord geeft, namelijk “sufferd”. In die zin kan zelfs een vrouw een boerenlul zijn, of zij dit nu leuk vindt of niet.
    Boeren zijn hele gezellige mensen. Zonder meer!! Zij zorgen voor het graan, zij houden koeien, zij schaften op het land, sommigen gebruiken zelfs nog een zeis en wat meer is, de boer staat wijd en zijd bekend om zijn wijsheid en zijn verdraagzaamheid. Ook de diep gewortelde dierenliefde van de boer wordt alom geroemd. Tegen zoveel puurheid en authenticiteit steekt de spreekwoordelijke perversiteit en stuitende decadentie van de gemiddelde stedeling schril af. Zonder boeren geen leven voor al die gedegenereerde stadse niksnutten.

    Na lang nadenken moet ik erkennen dat een lul niet altijd iets onprettigs hoeft te zijn. Desalniettemin dreigde het onderhavige orgaan mij in het verleden toch meerdere keren in moeilijkheden te brengen. En ik weet zeker dat een lul in combinatie met buitensporige afgifte van testosteron voor sommige mannen eerder een plaag dan een zegen is. Bovendien ben ik er vast van overtuigd dat de lul in de huidige fase van onze evolutionaire ontwikkeling in toenemende mate contraproductief zal blijken te zijn. Zelfs dusdanig dat de continuering van de homo sapiens als soort in het gedrang kan komen.
    God bewaar me!!!
    Hartelijke groet.

    • Geachte Reinjohn,
      met welgemeende excuses dat ik niet direct geantwoord heb op uw prachtige en heldere uiteenzetting over de fenomenen ‘boer’ ende ‘lul’.
      Soms raakt een mail net zover aan de onderkant van een pagina dat hij aan de aandacht ontsnapt, en pas tevoorschijn komt op een rustige zaterdagmiddag, wanneer er eigenlijk gestofzuigd en geramenlapt dient te worden, maar de computerbezitter daar geen zin heeft, en dus de inbox gaat opruimen. Heden dus.
      Ach de boer, wat zal ik daar verder op door filosoferen en/of generaliseren, nu u dat al zo fraai gedaan hebt.
      Toch heb ik liever een willekeurige boer dan een willekeurige kantoorklerk. Gewoon, omdat ik van het buitenleven houd, van wroeten in de aarde, van kijken hoe de plantjes opkomen enz. En ik baal van het volbouwen van Nederland met onverhuurbare spiegelpaleizen.
      En wat de lul betreft. Daarover filosoferen heeft geen zin. Dat is een praktisch probleem, waar de mensheid mee zit opgescheept, en soms plezier van heeft, maar im Großen und Ganzen veel ellende.

  6. Wij denken er niet verschillend over. Een kantoorklerk gaat veelal gebukt onder de groepsdwang van de afdeling en wordt vaak het slachtoffer van snaakse kantoorhumor. Hij is daarom niet te benijden.
    De boer daarentegen is uit ander hout gesneden. Hij staat fier en authentiek te midden van zijn gemengde bedrijf, trekt peinzend aan zijn kromme pijpje en ziet meestal dat het goed is. Hij is wars van stress en trekt zijn eigen plan.
    Nee, het boerenleven, mij wel bekend, is verre te verkiezen boven het kommervolle bestaan van de decadente en zenuwachtige stedeling, kantoorklerk zo u wilt!
    Plattelandsgroet van een fanatieke natuurliefhebber!

    • Dank voor het antwoord. Met twee boerenbroers en idem schoonzoon ben ik vanzelf erg bevooroordeeld. Ik zeg altijd maar: de boer is dominator óp zijn land, en de burger de domesticus ván zijn land: de gedomesticeerde, die gevangen zit in een baan die hem rond- en rondleidt van zijn werk naar de supermarktruif naar de tv thuis, flink eronder gehouden en uitgemolken door de staat, die dat melkquotum verder en verder opvoert. Ontsnapping is alleen mogelijk tegen grote verliezen, van zekerheid, aanzien, comfort wat niet al. Beter een keuterboer dan een grote jongen in een bedrijf.
      Overigens is pijp roken uit de tijd.
      Net als het uit het hoofd leren van gedichten, zoals een halve eeuw geleden. Met genoegen kan ik nog helemaal opzeggen: “De landman gaat, nu de avond is gevallen, en de arbeid slaapt, voor ’t laatst zijn hoeve rond…” etc.

  7. Selma lijkt een interessante persoonlijkheid, de woorden die ze hier achterliet getuigen daarvan.
    Helaas zal ze niets meer opzeggen, Selma is geweest…
    Altijd vraag ik me dan af hoe de de gestorvene zijn/haar laatste (bewuste) momenten ervoer, wat er dan door je heen gaat ?
    Men verwijst dan dikwijls naar de pas overledene als “de aflijvige”, terwijl het lijf juist nog het enige is dat er van de persoon overblijft zo net na het sterven.
    Het is het lijf dat het plots zonder de geest moet stellen, het is de geest die weg is.
    Correcter zou dan eigenlijk zijn om het over “de afgeestige” te hebben…, maar vermoedelijk wegens de te cynische bijklank heeft men het dan maar liever valselijk over de betreurde aflijvige…

Geef een reactie

