De man, de deurwaarder, de woningbouwvereniging en de woede.

Gaskraan open laten staan

Als weinig niets wordt.

Als door de bliksem getroffen blijf ik met de brief in mijn handen midden in de kamer staan. Woede welt op, dondert als een woeste waterval over het instortende bastion van mijn redelijkheid en maakt dat ik de kristallen asbak, die Leah altijd zo prachtig vond, met een harde klap tegen de muur gooi, alwaar hij in een fontein van glassplinters uiteen spat.
De deurwaarder geeft mij twee weken de tijd om de achterstallige huurpenningen te betalen. Zo niet, dan zal ik met behulp van de hermandad uit mijn woning worden gezet. Bijna meteen transformeert mijn rauwe drift in kille berekende haat. Ik begin onmiddellijk plannen te maken. Dit zal niet gebeuren. Nooit. Ik laat me niet met mijn 75 jaar uit mijn eigen huis zetten door een paar snotjongens met een grote bek. Duizenden guldens heb ik besteed aan advocaatkosten om het misverstand uit de wereld te helpen. Niets heeft geholpen. Mijn juridische stormrammen lieten nog geen krasje achter op de muren van al die bureaucratische burchten.
In Amsterdam, in mijn stamkroeg koop ik van een goede bekende een pistool. Een vuurwapen om mijn gelijk kracht bij te zetten. Ik zal het niet toelaten dat ze me weer van huis komen halen.
Ik moet de tijd die me rest goed gebruiken. Mijn ternauwernood beheerste razernij maakt dat ik haarscherp kan nadenken over de te nemen stappen.
Van vuurwerk pruts ik een hele lange lont in elkaar. Ik zal de rollen omdraaien. Deze keer zal het dodelijke gas mijn kwelgeesten verdelgen.

Ik hoor de bel. Beneden staat de vijand. Ik loop het balkon op om de lont aan te steken. De stank van het gas in huis is nauwelijks te verdragen. Met mijn hand voor mijn mond loop ik door het huis naar de voordeur. Ik neem afscheid van de herinneringen en verlaat via de noodtrappen het appartementencomplex. Op het moment dat ik het autoportier open klinkt de doffe dreun van de explosie. Ik kijk om en zie grijze wolken door de gebroken ruiten uit mijn woning kolken. Het pistool in mijn jaszak geeft rust en vertrouwen.
Aangekomen bij het kantoor van de deurwaarder ontsteek ik de prop katoen in de opening van de fles wasbenzine. Ik slinger hem met kracht tegen de deur van het kantoor. Het koperen naambord verdwijnt achter een muur van vlammen.
Nu naar de woningbouwvereniging! Die schoft opruimen. Een dollemansrit. Ik schreeuw en ik eis. Ik dreig. Wordt naar de directeur gebracht. Beveiliging. Weer dreigementen over en weer. Ik trek mijn pistool. De inmiddels gealarmeerde agenten bespringen me. Het pistool gaat af. Ik zie de directeur bloedend ter aarde storten.

Het is goed. Mijn wilde woede ebt weg. Het is goed zo.

Het recht heeft gezegevierd.

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “De man, de deurwaarder, de woningbouwvereniging en de woede.

  1. Pff. Dat was een angstig voorval.
    Ik was vooral bang dat ze alsnog kwamen vertellen dat alles op een misverstand berustte en je gelijk kreeg. Zou je voor niets je huis in de fik gestoken hebben! Maar gelukkig, het recht zegevierde.

  2. Knap, er zijn ook mensen die hun agressie op de glasbak afreageren.

  3. Burro

    GEWELDig verhaal. Ik hoop, dat het oplucht!

  4. intrigerend dat
    de advocaat buiten schot
    blijft van den huurling 😉

  5. i love your blog, i have it in my rss reader and always like new things coming up from it.

  6. Filip

    Van allen van wie we een afkeer hebben is de haat voorbehouden aan hen die we niet kunnen minachten.

    Zou men zo bezien kunnen zeggen dat de haat de laatste strohalm van de verliezer is ? Haat is een gemoedstoestand waarvan wraak dikwijls maar niet uitsluitend het gevolg is .
    Verderbordurend zou men dan kunnen zeggen dat het antoniem van haat – liefde- het werktuig is van de echte winnaars in het leven.

Geef een reactie

