Een dankbetoon.

In de krant van vandaag staat een overlijdensadvertentie van Fokko Veldman. Hij overleed op 22 januari 2012 in Bilpin, Australië. Tijdens zijn leven was hij samen met zijn vrouw Prue Gargano als auteur/bewerker verbonden aan vele Prisma-uitgaven, waaronder de belangrijkste: het pocketwoordenboek Engels, waar hij tijdens zijn ziekte tot op het laatst toe aan gewerkt heeft.
Het pocketwoordenboek Engels – Nederlands van Prisma, u kent het wel, dat grijze boek met de Engelse Union Jack en de Nederlandse driekleur, was voor mij een onschatbare en vooral handzame hulp bij het lezen van boeken in de Engelse taal. Het heeft er mede voor gezorgd dat ik mijn Engelse vocabulaire dusdanig kon uitbreiden dat ik het betreffende woordenboek steeds minder nodig heb. Daarom wil ik even stil staan bij het overlijden van Fokko Veldman.

Pentekening van de natuur

Winterboom

Het is stil.

Koude pracht.

Even wakker geworden door het zonlicht

De drie lieveheersbeestjes


Ik eer hem met een paar van mijn natuurfoto’s.

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Een dankbetoon.

  1. Harry Veldman

    Ook ik las vandaag een overlijdensadvertentie van Fokko Veldman.
    Fokko is een achterneef van mij en kenden elkaar vanuit onze kinder- en jeugdtijd.
    Dat zijn ouders de stap namen om naar Australië te emigreren gaf nogal wat impact binnen de familie.
    Daarna ben ik Fokko uit het oog verloren, wist wel dat hij van tijd tot tijd in Nederland was en zich ook bezig hield met het Westerwolds dialect.
    Via stamboomonderzoek heb ik zijn overleden ouders wel getraceerd in Australië, maar zijn broers en zusters zijn voor mij nog niet te vinden.
    Via deze weg wil ik zijn vrouw en verdere famile condoleren met het overlijden van Fokko.
    Toch nog een jonge leeftijd.

    Harry Veldman

  2. Prue Gargano

    Bedankt Harry,
    Ik ben Prue, de eerste en de derde vrouw van Fokko (wij zijn in 1980 uit elkaar gegaan en in 1999 opnieuw met elkaar getrouwd). Fokko had een zoon (Tim), een dochter (Penny), en uit zijn tweede huwelijk, nog een zoon (Menno). Hoewel Fokko al lang ziek was is hij toch vrij onverwachts overleden. Wij zijn erg verdrietig: hij was een schat van een man.

    Als je meer informatie wilt over zijn broers en zusters kun je best contact opnemen met zijn zus Alie (alie@may.net.au)

    Prue Gargano

    • Harry Veldman

      Hallo Prue,
      Bedankt voor je snelle reactie. Ik wil jou en je kinderen heel veel sterkte toewensen met het verlies van Fokko.
      Op faceboek zag ik een foto van Fokko, in mijn herinnering lijkt hij veel op zijn vader Jan(neef van mij).
      Ik heb begrepen dat Fokko en jij ook enige tijd in Meppel hebben gewoond.
      Sinds enige tijd ben ik bezig met de stamboom van de fam. Veldman en wist alleen dat vader Jan en moeder Antje waren overleden.
      Het gezin Jan Veldman was uit mijn oog verloren en wist ook niet waar men in Australië woonde en hoe het ging.
      Over enige tijd zal ik met jou weer kontakten. Wat is jouw e-mailadres?
      Mijn e-mailadres is: veraharryveldman@kpnplanet.nl

      Met vriendelijke groet
      Harry Veldman.

  3. Penny Rees-Veldman

    Dank u, hij zou die natuurfoto’s wel ontzettend mooie hebben gevonden. Harry, blijkbaar zijn we verwant, want Fokko was mijn vader. Leuk om je zo te ontmoeten! Fokko heeft hier in Australie nog acht levende broers en zusters. Zijn jongste zoon woont in Amsterdam, de oudste in Melbourne, en ik woon in Sydney.

    • Harry Veldman

      Hallo Penny,
      Inderdaad, we zijn familie van elkaar.
      Allereerst wil ik je nog condoleren met het overlijden van je vader.
      Ik begreep dat hij ernstig ziek is geweest.
      Dat je als familie elkaar dan via internet kunt ontmoeten, daar ben ik ook wel blij mee.
      Inmiddels heb ik begrepen dat jouw broer Tim in Amsterdam woont.
      Eigenlijk was steeds benieuwd hoe de familie Jan Veldman(jouw opa) het zou vergaan in Australië.
      Zowel als mijn ouders en jouw opa Jan verhuisden van Onstwedde naar Zwijndrecht, omdat daar werk was. Wij woonden in dezelfde straat.
      Jan Veldman had het na een paar jaar wel gezien daar en maakten als gezin de grote sprong naar Australië.
      Graag wil ik wel verder kontakt met jullie.
      Mijn e-mailadres is: veraharryveldman@kpnplanet.nl

  4. Het doet mij bijzonder veel genoegen dat mijn postuum eerbetoon aan Fokko Veldman er voor heeft gezorgd dan verre familieleden van hem met elkaar in contact zijn gekomen.
    Ik wens iedereen van de familie veel sterkte in deze moeilijke dagen!
    Verre groet uit Nederland.

    • Harry Veldman

      Hallo ReinJohn,
      Ik wil jou bedanken voor de mogelijkheid die je geboden hebt om te kunnen reageren op Fokko’s overlijden.
      Bij uitgeverij Prisma heb ik deze mogelijkheid niet gevonden, wel een overlijdensbericht.
      Dat er dan weer contacten ontstaan met verre familie is voor erg leuk.

      Met vriendelijke groet
      Harry Veldman.

Geef een reactie

