Intuïtieve kritiek op conformistische en gemaniereerde arty-farty-reutel-snobs en oeverloos geouwehoer over arbitraire ijkpunten voor literatuurkritiek.

De weg naar nergens.

Boeken lezen is dingen meemaken die je zelf niet meemaakt. Boeken kunnen aanspreken. Boeken kunnen ook afkeer inboezemen (Bonita Avenue van Peter Buwalda). Maar, nog erger, ze kunnen je ook volledig koud laten (De man zonder eigenschappen van Musil). En dan is er iets helemaal fout met het boek. Denk ik, arrogant als ik ben. Natuurlijk weet ik ook wel dat het helemaal aan mij ligt, maar ik vind het nou eenmaal leuk om het boek de schuld te geven. Ik heb gemerkt dat moderne trendy boeken (Koch, Kluun, Verhoef, Noort etc.) die door bijna alle lezers goed gevonden worden door mij bijna altijd worden afgewezen. Ik kan dat soort moderne boeken niet verdragen. Die boeken doen me niets. Ik noem ze voor het gemak maar cliché-boeken. Er lijken er steeds meer van te komen en dat feit stemt mij zeer verdrietig.

Er zijn blijkbaar veel vragen die bij het lezen van boeken gesteld dienen te worden . Op geleide van die vragen wordt er vervolgens eindeloos veel geouwehoerd over literatuur. Echt walgelijk. En altijd weer dat zelfde arrogante geneuzel en betweterige gesnater over eigen smaak en voorkeur.
Volwassen mensen kunnen het kennelijk niet laten om te oordelen en te veroordelen. Of ze het nou willen of niet. Dat is betreurenswaardig en soms zelfs uitzonderlijk tragisch. Mensen willen hun mond maar niet houden. Ze blijven bijvoorbeeld maar doorzeuren over al die bekende veel verkochte boeken die ze met zoveel plezier en bij tijd en wijle overmand door emoties gelezen hebben. Ik zou zulke discussies graag willen vermijden en ergens ver weg in een uitgestrekt en eenzaam bos willen wonen waardoor de kans dat ik zulke mensen tegenkom erg klein wordt. Ik krijg de laatste tijd trouwens een steeds grotere afkeer van rare agressieve en conformistische mensen met vreemde en feitenvrije meningen. Ze kunnen mij niet meer raken. Ik heb het nu wel gezien. Voor mij is de tijd aangebroken om er tussenuit te trekken. Om eens echt van mijn leven te gaan genieten. En daar kan ik een ander nauwelijks meer bij verdragen. Dat mag dan misschien vreemd zijn, maar het is wel mijn waarheid. Voor mij geldt in toenemende mate: “L’autre, c’est l’enfer”.

Maar terug naar die vermaledijde boeken.

Wat is nu werkelijk belangrijk als je een boek wilt beoordelen. Lees maar eens wat hieronder staat en hou dan verder je grote mond alsjeblieft.

“Altijd wordt er een waardeoordeel over het boek uitgesproken, dat in het beste geval met argumenten wordt onderbouwd. De argumenten kunnen verschillen, en vaak komen ze in combinatie voor:

Esthetische (Is het boek mooi of verrassend geschreven?)
Morele (Handelen de personages goed of slecht?)
Structurele (Zit het boek logisch in elkaar?)
Literair-historische (Zorgt het boek voor vernieuwing?)
Emotionele/emotieve (Raakt het boek mij?)
Realistische (Is het boek geloofwaardig?)
Intentionele (Wat is de boodschap?)
Stilistische (Is de stijl en formulering bijzonder/goed?)

Dergelijke kritiek reikt verder dan een samenvatting en een waardeoordeel: ze analyseert en interpreteert het boek en plaatst het in een ruimer kader. Als de klemtoon valt op het werk zelf, spreekt men van ergocentrische kritiek (vergelijk close reading). Wanneer de criticus zich vooral bezighoudt met de persoon en de ideeën van de schrijver, spreekt men van personalistische kritiek. Dit staat in de Nederlandse literatuur bekend als de ‘Vorm of vent’-discussie.”

Bovenstaande limitatieve opsomming zou u minimaal moeten raadplegen bij het verwoorden van uw literatuurkritiek. Het betreft een advies van “deskundigen” en ik ben het zomaar eens een keer met hen eens.

Maar inzake het uitspreken van oordelen over boeken wil ik u, overigens net als inzake al die andere kritische oordelen die u steeds weer meent te moeten uitspreken over een diversiteit aan, qua inhoud vaak media-gestuurde, onderwerpen, de volgende wijze raad meegeven:

“Als u zo nodig over alles en nog wat een mening wilt hebben, zorg dan in ieder geval dat u de noodzakelijke objectieve kennis en informatie betreffende het onderwerp van uw kritiek hebt verzameld en hebt begrepen. Ik ben al die stomme agressieve, ongefundeerde en sterk persoonsgebonden schijtopinies inmiddels zo spuugzat geworden dat ik er wel van kan kotsen”.

Lieve mensen, bedenk wel dat wat hierboven door mij is geschreven, een duidelijk tijdgebonden en strikt persoonlijk gekleurd sfeerbeeld reflecteert van mijn vaak uiterst melancholische, altijd tegendraadse en grilgrimmige gemoedstoestand die mede teweeg wordt gebracht door mijn licht narcistische karakterstructuur. Morgen kan het zo weer anders zijn. Niets is hier wat het lijkt. U zult het niet bevredigend kunnen plaatsen in het causale sequeel van uw alledaagse stimuli die op ieder moment onophoudelijk en strikt werktuigelijk worden geregistreerd en verwerkt door uw saaie, edoch “gezonde” boerenverstand. Uw werkelijkheid is een illusie al hebt u daar zelf, in uw gebruikelijke waanwijze neerbuigendheid, natuurlijk een hele andere mening over. Maar u doet maar!!!! Mij laat dit alles volkomen koud. Ik trek mijn eigen irrationele plan!

NB. Als u zich danig heeft geërgerd aan dit krankzinnige egodocument dan heb ik mijn doel bereikt. “Hodie vivendum, omissa praetorium cura”.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Intuïtieve kritiek op conformistische en gemaniereerde arty-farty-reutel-snobs en oeverloos geouwehoer over arbitraire ijkpunten voor literatuurkritiek.

  1. In de titel kun je geen trema plaatsen. Met alt 137 wordt je van je weblog gegooid. Niet gebruikersvriendelijk.
    Het valt me nog mee dat toch nog één blogger mijn bijdrage leuk vindt. Daar had ik niet op gerekend.

  2. Zo al je agressie weer kwijt voor vandaag?

  3. Beste Rikus,

    Inderdaad. Soms moet het eruit. Maar ik bedoel het niet slecht. Eens zal de wereld een paradijs zijn waar de leeuw naast het onschuldige lam ligt. Of zoiets.
    Groet!

Geef een reactie

