De lente is uitgebroken!!!



Ja mensen, het ligt voor de hand. Na kilte, kaalheid en dorre tak, breekt uit de krochten van de winterse voorraadkamers, en toch nog heftiger dan ik verwachtte, de onstuitbare Bergsoniaanse kracht naar buiten die doet uitbotten, kleuren, groeien en hopen. Elk jaar weer dat zelfde gedoe. Die nog niet-ingeloste verwachtingen en de broze aarzelende opmaat naar een ruige verpletterende zomer met heel veel sport, zinderende hitte, seks en gillende kinderen in het van vorig jaar nog spochtige kinderbadje. En ziet, daar komt ook de vakantie naar het buitenland alweer aan. Naar het in Belves (Dordogne) gehuurde vakantiekasteel met zwembad. Stokachtige broden, rode kotswijn en martelingen in koele Kathedralen met schijnheilig bedekte schouders en het fototoestel in de aanslag. Kan iemand mij verlossen van deze voorspelbaarheid? Ho, wacht even. Natuurlijk niet! Ik wil dat helemaal niet!!. Ik geniet juist van die voorspelbaarheid. Dat “zekere weten”. Slechts akelige dingen zijn het die meestal de traag in de tijd voortrollende voorspelbaarheid doorbreken. Dat moet niet. Daar krijg je kippenvel van. Onverwachte ziekenhuisopnames, kapotte auto’s, onherstelbare ruzies!!! Weg wezen met die rotzooi!!!! Kom maar op met je saaie sleurjaren. Ik vind het prima. Maar nu eerst de lente. Zingt u met me mee?

Hoorde op de radio het goede nieuwsbericht,
dat de winter nu verganghen,
de poorten naar de kou gedicht,
vrij baan voor zwoel verlangen.

Ik wierp mijn warme mantel af,
hulde mij in bloemen,
begaf mij in een wilde draf,
om alles te benoemen.

Buiten adem, met een rood gezicht,
speurde ik naar lentetekens.
Zag onder mij, als een gedicht,
de krokusknoppen openbreken.

De foto die ik maakte,
van dat prachtig schouwtoneel,
een natuur die plots ontwaakte,
greep me danig naar de keel.

Thuis, in alle rust gezeten,
keek ik nog een keer.
Ik had het vooraf kunnen weten,
de lente, nee, zij was niet meer.

Potverpielekes wat prachtig, al die stemmen zo wanordelijk door elkaar. Ik kan niet wachten!

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “De lente is uitgebroken!!!

  1. Ook in de politiek volgens de Jager

  2. tondegruijter

    u moet ook niet in wilde draf.
    festina lente!

  3. Filip

    De hernieuwde sapstromen in plant en dier maken het weer bont.

Geef een reactie

