Religie maakt vaak meer kapot dan je lief is.

Het lijkt toch zo eenvoudig. Als je heilig gelooft in de historische Jezus als metafysisch angehaucht materieel verlengstuk van zijn vader de grote God der Goden, dan zou je verwachten dat zijn volgelingen met vreugde de aanwijzingen van de Verlosser zouden willen naleven. Echter, met de mond wordt de liefde tot de Verlosser wel beleden, maar metterdaad wordt de Verlosser tot schande gemaakt. Ook de vrome gelovigen in Jezus, Allah, Mohammed en de hele santenkraam zijn niet in staat de zondige dwang van de reflexen van het reptielenbrein te weerstaan. Zij hoereren, stelen, bedriegen, moorden en plunderen er vrolijk op los. Je zou denken dat de neocortex toch voldoende rationele mogelijkheden biedt om alle influisteringen van de instincten ethisch te kanaliseren. Maar niets is minder waar. Men probeert en faalt jammerlijk.
Nee, geef mij Feuerbach maar! Niet God schiep de mens maar de mens schiep God. Het geloof in God: een makkelijke kapstok om alles aan op te hangen. Daarom: geen laatste vragen meer. Geen moeizaam zoeken meer, maar een ijzersterk zeker weten. Een diep geworteld geloof in zelf gefabriceerde sprookjes. Een volstrekte ontkenning van de theoretische fysica en een fanatieke bestrijding van evolutieleer als wetenschappelijke en dus falsifieerbare en verifieerbare theorie.
Maar wie hoog van de heilige toren blaast kan diep vallen. Dat valt te constateren als je al die hoererende priesters, pedofiele pastoors, moordzuchtige, agressieve en fundamentalistische moslims, verwarde Hindoes en onaanraakbare boeddhisten beziet. Het hele bizarre religieuze gedondersteen stort menig mens steeds weer in het ongeluk.
Er moet nog heel wat water naar de zee stromen voordat al die onsympathieke obstakels die de weg naar de werkelijke vrijheid belemmeren, zijn opgeruimd.
Groet.

NB. Zwart en wit zijn mijn lievelingskleuren.

11 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

11 Reacties op “Religie maakt vaak meer kapot dan je lief is.

  1. Feurbach is een nhiewe naam voor mij. Maar ik zal me eens gaan inlezen.
    Bedankt voor de tip.
    Vriendelijke groet

  2. wie zegt dat die fundamentalisten islamitisch zijn,
    de priesters in god geloven en jezus liefhebben?

    het is het gewone klootjesvolk dat oprecht gelooft en het geloof slechts als kapstok gebruikt om de kinderen braaf te laten zijn en hun vrouw gedienstig, al zal ook onder hen een enkele misdaad worden gepleegd,
    maar dat geschiedt ook onder niet gelovigen

    maar ik besef dat dit verhaal geschreven is in het kader van de geliefde kleuren:))

  3. joost tibosch sr

    Met al mijn gezonde kritiek heeft mijn vrijheid niet geleden onder geloof en eerlijk gezegd ben ik er alleen maar meer mezelf door geworden. Ik hoor dus blijkbaar niet tot die “menig mens” van jou. Krijg wel de indruk dat ik dat toch eigenlijk van jou wel zou moeten! Sorry!

  4. timmerark

    Doorwrocht verhaal! Door een mens geschreven. Door een gedeeltelijk reptiel begrepen, al kun je daar altijd over twijfelen.

  5. “Ook de vrome gelovigen in Jezus, Allah, Mohammed en de hele santenkraam zijn niet in staat de zondige dwang van de reflexen van het reptielenbrein te weerstaan. Zij hoereren, stelen, bedriegen, moorden en plunderen er vrolijk op los.”

    Gelovigen zijn ook net mensen.

  6. joost tibosch sr

    En weer zal ik je gruwelijk tegenvallen. Ik hoereer niet, steel niet, bedrieg niet, moord niet en plunder niet. wat vervelend nou toch voor je, hé! Ik ben maar een heel gewone jongen..

  7. Het begon allemaal met die appel. Was dat niet gebeurd dan had de wereld er heel anders uitgezien.

  8. Ach, ach, wat heb ik nu weer los gemaakt? Door zo misprijzend over religie te schrijven. Ik weet natuurlijk net zo goed als ieder ander dat het Christelijke geloof ons ook goede dingen heeft gebracht. Erbarmen, genade, aandacht voor onze zwakkere medemens en empathie. Deze menslievende tendensen werden door meneer Nietzsche, de sociaal-darwinisten en de postmodernisten grotendeels om zeep geholpen. Het contemporaine neoliberale hellevuur probeert met behulp van allerlei perverse technieken de medemenselijkheid uit onze samenleving te branden. Maar hier en daar zijn nog restanten van humane gedachten en goede bedoelingen te ontdekken. Soms kom je wel eens mensen tegen die niet grotendeels in beslag worden genomen door de verbeten jacht op bezit, macht en sociale status. Meestal zeer creatieve mensen voor wie het scheppende proces een volstrekte genoegdoening op zichzelf betekent.
    Het zijn de uitwassen van religies die mij uitermate tegenstaan. Het dogmatisme, het misplaatste wij-gevoel en de daaruit voortvloeiende starheid en vijandigheid jegens de rest van de wereld.
    En laten we wel wezen,ik mag toch wel kritiek hebben op misstanden. Ik mag toch wel mijn vraagtekens zetten bij “bewijzen” uit het ongerijmde. Ja, ik schrijf het zeer ongenuanceerd op. Ik vind dat nodig om duidelijk te maken dat het i.c. destructieve en nihilistische groepen zijn die ons het leven zuur maken. Fanatici en extremisten die het menselijke leven niet respecteren ten faveure van een “hoger” doel. Op een gegeven moment ben ik al die politieke correctheid zat en vind ik dat ik mij maar eens moet uitspreken. Mag dat? Ik vind van wel!!
    Ik word niet persoonlijk. Dat vind ik niet fatsoenlijk. Ieder mens heeft immers recht op zijn eigen mening. Ik ben voor de Liefde en tegen geweld, wreedheid, cynisme en vijandschap. Vanuit die positie leef ik en vanuit die positie schrijf ik.
    Natuurlijk kan ik een flauw en politiek correct verhaal houden over genuanceerdheid en over voor de hand liggende normen en waarden. Ik schrijf over de misstanden in niet mis te verstane bewoordingen en ik doe dat omdat het nodig is. Verhalen over fijne en goedwillende gelovigen die een menslievend leven leiden zijn er te over. Het gaat om de rotte appels in de religieuze mand.

  9. Als je het naadje van de kous wilt weten dan verdient het aanbeveling om “Why God won’t go away” te lezen van neuroloog Newburg. Hij komt op grond van wetenschappelijk onderzoek tot verrassende conclusies. Begrijpelijk geschreven voor de geinteresseerde leek en wat minder zwart-wit dan mijn eigen verwaten gebral.

  10. Filip

    Alle religies zijn scheppingen van de mens en derhalve even feilbaar…

Geef een reactie

