Misplaatst en contraproductief optimisme.

Er zijn mensen die middels een onecht en krampachtig soort vrolijkheid en een totaal nergens op gefundeerd optimisme hopen slechte ontwikkelingen en het op ons afkomende onheil buiten de deur te houden. Dat zijn gevaarlijke mensen. Gevaarlijk omdat zij met hun irrationele gesus en hun misplaatste en vaak geforceerde opgewektheid het zoeken naar oplossingen voor toekomstige problemen in de weg staan. Ze zijn vrolijk en blij omdat ze continu gehersenspoeld worden door het bedrijfsleven via achterbakse, perfide en op psychologische mechanismen gefundeerde reclametechnieken. Een optimistische en vrolijke consument is een goede consument. Dergelijke kritiekloze consumenten blijven wel kopen, shoppen en bakken met geld uitgeven aan nutteloze zaken. Zij blijven de zakken spekken van de geldwolven van het vrije bedrijf. Het is het bedrijfsleven er dus alles aan gelegen om de potentiële kopers en afnemers van hun producten dusdanig psychisch te bewerken dat zij die producten ook daadwerkelijk gaan en blijven kopen. Gebleken is dat kritische mensen niet zo gauw kopen. Vrolijke, onwetende en bewust kritiekloze mensen wel! Het marketingmechanisme moet er dus op gericht zijn vrolijke, oppervlakkige en optimistische na-apers te creëren en dat doet het bedrijfsleven onder meer door kritische mensen weg te zetten als “die eeuwige mopperkonten” die nooit iets leuk vinden en altijd maar zeuren over het milieu en de natuur. Die vervelende wereldvreemde idealisten met hun geitenwollensokken cultuur en hun waanzinnige idealen!! Het bedrijfsleven ridiculiseert het alternatieve en moedigt het conformisme aan. Het kapitalisme heeft baat bij een grote egalitaire massa die elkaar allemaal nadoen en dus ook vaak in hun koopgedrag elkaar imiteren. De modieuze en trendgevoelige hogepriesters van de marketingwereld maken daarbij gebruik van de existentiële angsten van de mens, door bezitsvorming, status en macht te verheerlijken. En zo wordt een wereld van illusie, bedrog, kwade trouw en leugens gecreëerd die zijn weerga niet kent. Het zal duidelijk zijn dat in een dergelijke decadente en a-vitale samenleving onveiligheid, agressie, geweld en misdaad steeds vaker gaan voor komen. De bezitters van welvaart zullen zich steeds beter moeten beschermen tegen de agressie en de onbeheerste hebzucht van de consumptieverslaafd gemaakte onderklasse. Een onderklasse die op hun ,met geleend geld gekochte, flatscreens de in hun ogen echte welvaart heel goed kunnen zien, maar helaas niet aan den lijve kunnen ondervinden. De hoog opgeleide economische elite zal zich daarom steeds vaker moeten verdedigen tegen de politieke en soms zelfs fysieke aanvallen van jan-met-de-pet, die verteerd wordt door afgunst, frustratie en rancune en zich opgejaagd voelt door de machinaties van de perfide en geraffineerde marketeers van het bedrijfsleven.
En zo ontstaat een nieuwe tweedeling. Een tweedeling van nauwelijks of niet opgeleide hebberige arme mensen en een rijke, zo mogelijk nog hebzuchtiger, hoog opgeleide economische elite. Een tweedeling dus op voornamelijk economische gronden. De flatscreens, de “Dance Valley’s, de alcohol, de drugs en de kunstmatig in stand gehouden groepsdwang zijn dan zomaar wat middelen om de onderklasse te pacificeren. Het brood en de spelen. Maar de kruik gaat net zo lang te water tot hij berst. Dat kan zelfs een totaal misplaatst optimisme niet voorkomen.

NB. De foto’s zijn Zen-natuurfoto’s. Zij leiden nergens naar toe en komen nergens vandaan. Net als uzelf! En als je dit waardeloze stukje helemaal niets vindt kijk dan in ieder geval even naar de foto’s en sta stil bij de natuur die het al zo hard te verduren heeft.  Het kan echt anders. En hoe anders, dat laat de natuur ons elke dag weer zien. Als je er oog voor wilt hebben natuurlijk. “Natura Artis Magistra”

Advertenties

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Misplaatst en contraproductief optimisme.

  1. Ach jé, deze door mij al als “waardeloos stukje” betitelde bijdrage werd door vier mensen even aangeklikt. Langzaam begin ik te begrijpen wanneer bloggers wel en wanneer ze niet kijken. Negatieve titels schrikken af, al staan er nog zulke leerzame en behartenswaardige zaken in. Men bewijst hiermede precies datgene wat ik in bovenstaand blogje beweer. Groepsdwang maakt mensen tot trouwe volgers van de massa. Guitige, vrolijke niemendalletjes worden gevreten als zoete koek. Sentimentele gekunstelde woordconstructies worden verkocht als gedichten. Inhoud is uit. Vorm is in.
    Wat een toestand. En ik kan nog zulke prachtige foto’s maken, het helpt allemaal geen zak. Ik ben er overigens wel blij om, want het bewijst voor de zoveelste keer weer eens mijn gelijk, en wie heeft er nu niet graag gelijk.
    Ben ik nou echt alleen of lijkt dat maar zo?

  2. Prachtige foto’s van een prachtige natuur.
    Vriendelijke groet

  3. Filip

    De ReinJohn, je bijdrage over Misplaatst en contraproductie optimisme is helemaal compleet , geen aanvullingen of toevoegingen deze keer….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s