Het lijden van J.P. en een overdonderende manifestatie van de Boeddha-natuur.

Op de stoel naast mij, in het restaurant dat, commercieel gezien, hoort bij het achenebbisj muziekzaaltje van het voormalig kraakpand hotel Bosch, alwaar wij, uiteraard geheel gratis en voor niks, gedurende een halfuurtje onze vervreemdende apocalypsachtige muziek mogen laten horen in het voorprogramma van een andere onbekende band, “Nu Voyant” geheten, die, naar eigen zeggen, uitmunt in de vertolking van zelf gemaakte neoromantische nederpop, zit een “geluidsman” die door alle muzikale aanwezigen J.P. wordt genoemd. Het lijkt een rustige man. Maar van binnen borrelt en bruist het van psychedelische ideeën. Hij bedient zich van de, door sommigen onder ons zo hilarisch gevonden, droge humor, bezigt te pas en te onpas de woorden karma en reïncarnatie, het grote geld kan hem niets schelen en de samenleving bevindt zich volgens zijn zeggen in een neerwaartse spiraal. Hij heeft het moeilijk met het verkopen van zijn “geluid”. De crisis en al die verdomde hiphop, dance en disco.!! Ik luister met eerbiedige aandacht en trek met iets langere tanden dan gewoonlijk aan vorken vol dood gekookte pasta gedrenkt in een onwezenlijk zure tomatendrab. Naast mijn bord een schoteltje met rode en witte kool. J.P. lispelt door over onrechtvaardigheid, onthecht zijn en over de plaatselijke muzikale incrowd.
Achter mijn rug begin ik echter een steeds sterker, niet goed te definiëren sissen te horen. Een dreigend aanzwellend suizen, samengesteld uit mysterieuze lage donkerronkende grondtonen vermengd met de krijsend hoge giltonen van een op volle toeren kokende fluitketel.
Ik kijk achter me en zie dat de bar, die daar zo even nog was, is verdwenen. Ik kijk nu uit over een wijde grijsgroen gevlekte en licht hellende vlakte en zie uit diverse kraters in de grond met kracht kokend water spuiten. Stoomschietende pilaren van kokend water die verdwijnen tussen de grijze, boven de onheilspellende vlakte voortjagende, wolkenflarden. Het licht is veranderd in een vervreemdend soort, alles scherp en met uiterste precisie omlijnend, schijnwerperschijnsel. Bijna te fel voor aardse ogen.
Naast mij verheft zich een tienarmige veelkoppige boeddha die, terwijl ik kijk, schier exponentieel in grootte toeneemt. Na enkele tellen strekt zijn massa zich uit tot de onderste lagen van de wolkenflarden. Met behulp van zijn twee bovenste armen bespeelt een van de monsterlijk grote hoofden een trompet zo groot als een autobus. Het hoofd speelt “Il Silenzio” van de Gebroeders Brouwer, een bekend trompetduo van weleer, afkomstig uit de diepe krochten van de achterstandswijken van Arnhem. In de acht overige armen spartelen de leden van de neoromantische nederpopband “Nu Voyant”. Ondanks hun uiterst ongemakkelijk positie zingen de acht nederpopbandleden prachtig meerstemmig mee met het donderende trompetgebulder en zijn zij, wonder boven wonder, glashelder te horen boven het ronkende sissen van het kokende water en het laagtonig scheurend trompetgeschetter van de, inmiddels tot ontzagwekkende proporties opgezwollen, boeddha.
Hier is natuurlijk iets bijzonders aan de hand. Ik ben zo maar getuige van een krachtige manifestatie van het Opperwezen dat door mij zo dikwijls onnadenkend werd gedesavoueerd door het nonchalant bezigen van termen als “godverdomme” of “sjezus!!”. In de modieuze gekunstelde wereld van de zgn. “realitysoaps” spreekt men in voorkomende gevallen, en vaak meer dan mij lief is overigens, van kippenvelmomenten, en welaan, hier maak ik dus mijn eigen kippenvelmoment mee. Maar het wordt nog erger, veel erger!!!
Het monstrum draait zich plotseling om en toont mij zijn, door donkerpaarse trossen aambeien geflankeerde, aarsgat. Ik zie het vlezige gebied rond die gigantische anus licht trillen en voordat ik het weet opent de reusachtige kringspier zich om op de peristaltische ritmiek van aanzwellende, hoog gillende en sissende fluittonen, een enorme hoeveelheid darmgas uit een schier bodemloze ingewandenspelonk te lozen. De Boeddha gooit zijn vele koppen in zijn even zovele nekken en brult unisono uit vele monden: “Sidder en buig nu voor de louterende kracht van mijn biologische karma, adem mijn wezen en wordt mijn eeuwige gramschap deelachtig” De leden van de neoromantische nederpopgroep “Nu Voyant” worden door de vele boeddha-armen de lucht in geslingerd en veranderen en passant, terwijl ze met zijn allen door het luchtruim suizen, hun naam in “Nu Volant”. Ook hoor ik J.P. nog zeggen dat liefde de oplossing is voor alle problemen om vervolgens weer tot mijn positieven te komen in het altijd zo gezellige alternatieve cultuurrestaurant van het voormalig krakerspand hotel Bosch. De ban is gebroken. Ik roep: “We gaan muziek maken” en begeef me naar het krakkemikkige achenebbisj muziekzaaltje alwaar wij een half uurtje later voor een publiek van ongeveer twaalf man onze vervreemdende apocalypsachtige muziek laten horen. Niet mooi en voor de ongeïnteresseerde buitenstaander ook niet interessant, maar uiteraard wel zeer behartenswaardig.
En ik wist het meteen: Dit is goed!

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Het lijden van J.P. en een overdonderende manifestatie van de Boeddha-natuur.

  1. Gijs

    Die Boeddha is me dus volledig ontgaan! Hoe ook: we hebben 21 december ook weer overleefd met onze neoromantische sound en de stoom uit Boeddha’s aars heeft ons nochtans niet van dit ondermaanse weggevaagd. Groet, Gijs

    • Beste Gijs,

      Je weet het, wij doen maar wat aan op dit ondermaanse. In mijn hoofd ontstaan wangedrochtelijke gebeurtenissen die via mijn pen naar het papier vluchten. Het trilt nog wat na, maar verder blijft alles zoals het is. Niets om hoog over op te geven, maar zeker ook niets om onuitgepakt te laten.
      Groet, Rein

  2. Filip

    Lang geleden dat een tekst me zo aan het lachen bracht , enkel woord virtuozen zijn daartoe in staat…

Geef een reactie

