Een door voetbalgeweld tragisch om het leven gekomen 41 jarige grensrechter legt de problemen van de multiculturele samenleving genadeloos bloot.

Voetbalfoto freefight. 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is een heel groot misverstand, om maar niet te spreken van een kardinale fout, om de culturele afkomst van de daders van bovengenoemd misdrijf niet te vermelden. Dit maakt de zaak alleen maar gecompliceerder. Het zijn juist bepaalde zeer specifieke elementen uit de, in die kringen dominante, schaamtecultuur die mede het gedrag van deze uiterst gewelddadige en vaak ook nog eens laag begaafde jongeren bepalen. Hun leven wordt volledig ingekleurd door het zeer pathologische en sterk materialistisch gerichte groepsgedrag. Eer, trots, racisme en zelfoverschatting zijn de belangrijkste factoren die verantwoordelijk zijn voor buitensporig gewelddadig gedrag als deze, tijdens hun opvoeding nauwelijks gecorrigeerde, prinsjes ook maar een strobreed in de weg wordt gelegd. Empathisch vermogen is deze kleine criminelen volstrekt vreemd wegens het ontbreken van een redelijk ontwikkeld geweten.
Het gevaar bestaat dat dit soort, gelukkig uitzonderlijke, excessen bij een groot deel van de Nederlandse bevolking, nog meer dan al gebruikelijk, in de nabije toekomst weer gaat leiden tot irrationeel en onverantwoordelijk stemgedrag. En dan zijn we nog verder van huis. Wij hebben hier te maken met problemen waar helaas geen eenvoudige humane oplossingen voor bestaan. En geweld met nog meer geweld beantwoorden leidt uiteindelijk tot de ondergang van de hele “beschaafde” samenleving. Maar tegen die tijd zal ik met degenen die ik lief heb hopelijk al lang zijn vertrokken naar prettiger oorden.

13 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

13 Reacties op “Een door voetbalgeweld tragisch om het leven gekomen 41 jarige grensrechter legt de problemen van de multiculturele samenleving genadeloos bloot.

  1. joost tibosch sr

    Laat ik nou toch van harte voor u hopen dat het autochtone knapen waren die dit deden. Dat zal niet tot u doordringen en u zult dat onvoorstelbaar vinden, maar aotochtoontjes zijn er ook..ondanks hun en uw beschaafd joods-christelijke humane opvoeding!

  2. Geachte Heer Joost Tibosch Sr.,

    Wat u precies met uw opmerking/reactie bedoelt snap ik niet helemaal. En nog vreemder vind ik uw opmerking dat het niet tot mij zou doordringen dat autochtone jongens zo iets ook zouden kunnen doen. Hoe komt u daar nou in godsnaam bij?
    Ik heb mijn stukje geschreven op basis van uit uiterst betrouwbare bron afkomstige informatie. En hieruit blijkt dat het bewuste elftal grotendeels bestaat uit Nederlandse jongens van Marokkaanse afkomst en dat er drie voetballers van autochtone afkomst zijn. Om problemen op te lossen dienen wij wel de bereidheid te hebben om het probleem te willen kennen en dienen wij wel onze uiterste best te willen doen om te zoeken naar humane oplossingen. Ik heb zelf jaren lang met Nederlanders van Marokkaanse afkomst gewerkt en ik weet uit eigen ervaring wat er zoal speelt. Wat nodig is is duidelijkheid, liefde, empathie en heel veel geduld om “de boel bij elkaar te houden” Uw opmerkingen over “mijn beschaafd joods-christelijke humane opvoeding” kan ik beter maar niet gelezen hebben.

    • joost tibosch sr

      U bent naar het schijnt beter geïnformeerd dan ik en dus begrijp ik uw reactie wel. Alleen weet ik zeker, met name ook met mijn ervaring, dat er ook heel wat onbeheerste autochtoontjes zijn en met name op de voetbalvelden. En natuurlijk niet dank zij of ondanks uw -en voor dit “uw” mijn oprecht excuus- humane joods-christelijke opvoeding Ik hoop wel dat u zich mijn reactie herinnert, als het ook hier toch om autochtoontjes zou gaan! En ik blijf het toejuichen als men het in de pers toch het toch slechts over Nederlandse jeugd blijft hebben!

  3. De afkomst van dit riggeltuig is volkomen irrelevant. Wat relevant is, is dat ze de straf krijgen die ze toekomt. Als ik het vonnis mocht uitspreken, dan wist ik het wel: http://kantlijnkrabbels.wordpress.com/2012/12/03/riggeltuig-levenslang-zonder-balbezit/

    • Laat ik het nu helemaal niet met u eens zijn! Maar dat verwondert u waarschijnlijk helemaal niet. Mijn ervaring met Nederlanders van Marokkaanse afkomst is dat veel van hun gedrag te verklaren is door hun culturele achtergrond. Decennia lang hebben wij op grond van een soort onverschillige politieke correctheid geweigerd dit te benoemen. Dit inmiddels tot grote schade van onze samenleving. Willen wij tot effectieve, humane en rechtvaardige oplossingen komen, dan zullen wij terdege rekening moeten houden met de cultuurverschillen. Het reageren vanuit de onderbuik is, denk ik, nog veel onwenselijker dan de egocentrische onverschilligheid die wij tientallen jaren ten aanzien van de multiculturaliteit aan de dag hebben gelegd.
      M.a.w. je kunt kiezen voor een rechtsstaat of voor een politiestaat.
      En nogmaals, de afkomst van dit “riggeltuig” is dus, in tegenstelling tot wat u beweert, doorslaggevend voor de aanpak van het probleem. Met andere woorden, je dient de omstandigheden die steeds weer leiden tot de onderhavige problemen dusdanig te beïnvloeden dat de problemen zich niet meer voor kunnen doen. En dat is een schier onmogelijke opgave. Maar het is wel de beschaafde weg!

  4. Arjan Fernhout

    Kan ik die lijnrechter inwisselen voor die Palestijnse jongen van 12 jaar die door IDF-soldaten werd doodgeschoten terwijl hij aan het voetballen was?

  5. Je zou haast denken dat er bij genoemde groepering geen enkele beschaving bestaat.
    De oplossing is niet een enkele week stoppen. Een straf van een half jaar zou beter op zijn plaats zijn en dan voor alles ook voor betaald voetbal

  6. Wilders omschrijft het gebeurde heel duidelijk

    • joost tibosch sr

      Rikus, je weet toch hoeveel gezonde Nederlandse Marokkanen al in de top van het Nederlandse voetbal tot in Oranje toe tot ons grote voetbalplezier bezig zijn. Weet zeker dat Wilders heel bewust niet aan hen zal denken! Hij denkt uitgerekend om stemming te maken beslist alleen maar aan de beruchte rotmarokkaantjes en dat noemt men in gewoon Nederlands het onnozele “alles over één kam scheren”!

  7. Potdorie, nu gebeurt weer hetzelfde als waar we de laatste twintig jaar zo’n enorme last van hebben gehad. Namelijk het, vanwege misplaatste politieke correctheid, doodzwijgen van het desbetreffende probleem. Het is essentieel dat het probleem publiekelijk wordt benoemd met de bedoeling dat goedwillende mensen een humane sturing kunnen geven naar de juiste oplossingen. Oplossingen die ALTIJD moeten wortelen in de liefde voor je medemens. En dan doet het er niet toe of die liefde wordt geïnstigeerd door religieuze of humanistische overwegingen. Maar als we het probleem zelf niet durven te benoemen kunnen we net zo goed ophouden. Politiek correcte heelmeesters maken stinkende wonden. Wakker worden a.u.b.!!!!!!
    Een belangrijke voorwaarde is uiteraard dat we niet alles en iedereen over een kam scheren. Wat dat betreft ben ik het helemaal met Joost eens!

  8. Sportisgezond

    Hoe zouden de ouders van die 3 kinderen hier tegenaan kijken? Voer voor pedagogen, wat het waard is….

  9. Het is misschien best wel goed bedoeld, maar we moeten nu echt eens ophouden met die destructieve en contra-productieve politieke correctheid. We hebben te maken met een fors probleem en wij wensen het door allerlei rare taboes niet te benoemen. Dat u het van mij niet aanneemt kan ik wel begrijpen, omdat ik mijzelf dikwijls overschreeuw. Laat overigens onverlet dat ik door mijn vrijwilligerswerk in het verleden best wel redelijk goed op de hoogte ben van de cultuur van Nederlanders met een Marokkaanse afkomst. Maar, inderdaad, door mijn betrokkenheid bij deze problematiek chargeer ik en daag ik te veel uit. Mijn metacommunicatie deugt ergens niet. Maar als u het dan van mij niet wilt aannemen luistert u dan in ieder geval naar mensen die volgens u mogelijk wel de solide autoriteit hebben om het probleem op een adequate wijze te mogen analyseren. Ik doel op Hans Werdmölder, die lector Jeugd en Veiligheid is aan de Avans Hogeschool en die een stukje schreef over deze problematiek in de Volkskrant van 7-12-2012 (Opinie en Debat) op pagina 28.
    En wat ik u vragen mag: ga niet meteen uit van de kwade wil van mensen die het goed bedoelen en die met hart en ziel betrokken zijn bij het onderhavige probleem.

Geef een reactie

