Kersttoespraak. Thema: Is de “gemiddelde Nederlander” een conformistische laffe meeloper?

DSC_0110

Tijdens mijn middelbare schoolperiode (jaren zestig) en tijdens mijn meer dan veertig jaar durende arbeidsperiode ben ik veel te weten gekomen over de morele hoedanigheid van de “gemiddelde” mens. En nou aub niet modieus gaan zeuren dat de gemiddelde mens niet bestaat, want dat weet ik ook wel. U begrijpt hopelijk best wat ik bedoel! Tijdens mijn middelbare schoolperiode was ik de laatste drie jaar steeds klassenvertegenwoordiger en zat ik in de zgn. schoolraad Tijdens mijn werkzame leven was ik lange tijd voorzitter van de ondernemingsraad. Het waren beide functies waarin ik eigenlijk volstrekt geen macht had, maar wel op geregelde basis intensief contact had met echte machthebbers. Ook was ik tijdens mijn studententijd in Utrecht een tijdje een soort vertrouwensman voor studenten met allerlei problemen.
Door het uitoefenen van deze functies ben ik, naar ik denk, vrij goed in staat geweest om voor mijzelf een globaal beeld te vormen van de algemene morele menselijke hoedanigheid. Ik heb bemiddeld bij vele honderden sociale conflicten, arbeidsconflicten en allerlei meningsverschillen in het algemeen.

Mijn conclusie is dat de mens een moreel zwak wezen is. Hij is sterk vatbaar voor de verlokkingen van geld en macht en is meestal vrij snel bereid om daarvoor zijn, toch al wankele, morele principes op te offeren. Ik ben in al die functies maar heel weinig echt authentieke, en betrokken mensen tegengekomen die stonden voor wat ze zeiden en die niet wensten te buigen voor de intrinsieke onredelijkheid van de macht. De meeste mensen blijken uiteindelijk, als puntje bij paaltje komt, te zwichten voor groepsdwang en machtsontplooiing en ontpoppen zich daarbij dan gewoonlijk als meelopers, meelachers, pluimstrijkers, vleiers en opportunisten. Kortom, mensen waaraan je, als je echt moet doorpakken om iets te bereiken, helemaal niets hebt. De meesten blijken als de dood zo bang te zijn voor hun eigen economische en sociale hachje.

Dit alles laat onverlet dat er goddank ook nog moreel sterke mensen zijn op wie je door dik en dun kunt vertrouwen, die bereid zijn om vanuit hun betrokkenheid persoonlijke offers te brengen voor de “goede” zaak en met wie je samen verder kunt bouwen aan de nodige vernieuwingen en veranderingen.
Ik heb wel moeten constateren dat het er, jammer genoeg, niet zo erg veel zijn, maar dat je ze overal kunt aantreffen, in alle lagen van de bevolking. En aan deze kleine groep mensen ontleen ik toch de hoop dat er, uiteraard bij voldoende inzet, wel degelijk een redelijke toekomst is weggelegd voor onze kinderen en kleinkinderen.

De mens zal zich, hoe moeilijk dit ook moge zijn, moeten ontworstelen aan de vaak verstikkende en destructieve groepsdwang en zal een eigenstandige, sterk verinnerlijkte, individuele moraliteit dienen te ontwikkelen gebaseerd op de liefde voor zijn medemens, met behulp waarvan hij machtsmisbruik, corruptie, angst en hebzucht kan neutraliseren. Mijn belangrijkste levensles is dat het niet zozeer gaat om wat je zegt, maar veel meer om wat je doet.

Kijk, ik kan ook best wel een soort kersttoespraak maken. Al is het dan een beetje een rare en boze kersttoespraak. Als de dominee in mij wakker wordt dan ben ik niet meer te houden. Maar……, de soep wordt nooit zo heet opgediend als hij wordt gegeten en daar troost ik me dan maar mee!

NB. En al die heibel over die aangespoelde walvis is te gek voor woorden. Men maakt elkaar over en weer, geheel toepasselijk, uit voor rotte vis. Het bericht dat een aangespoelde walvis de voorbode is van veel ellende en rampspoed wil ik, met 21-12-2012 in het achterhoofd, maar even niet gelezen hebben.

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Kersttoespraak. Thema: Is de “gemiddelde Nederlander” een conformistische laffe meeloper?

  1. Een heel opmerkelijke toespraak, geïnteresseerd gelezen en het maakte me even minder alleen.
    Al wil ik daarmee niet zeggen tot de moreel sterke mensen te behoren, een meeloper ben ik bepaald niet.

  2. Filip

    Eigenlijk gaat het over de gemiddelde mens, navelstaarderij sluipt overal in door – weet je wel, de aard van het beestje. Zich ontworstelen uit de aard van het beestje is heel erg moeilijk, schier onmogelijk…

Geef een reactie

