Lekker kwaad zijn op Theo Maassen.

P1050877

Gisteren zag ik een discussie tussen Theo Maassen en Jeroen Pauw in het programma Pauw en Witteman. Het ging over de kritiek die Theo Maassen heeft moeten incasseren naar aanleiding van dingen die hij zei tijdens de door de verrekijk uitgezonden opname van zijn theatershow “Met alle respect”. De heer Maassen had walgelijke grapjes gemaakt over de cafébrand-slachtoffers van Volendam en hij had onze popiejopie messias meneer Wilders tot op het bot toe gekwetst. De drie J’s, een zanggroepje uit Volendam, dreigden meneer Maassen met goed geoefende kickboksers en de aanhang van meneer Wilders ging als vanouds lekker tekeer vanuit de onderbuik. Niets nieuws onder de zon dus.

Wel vraag ik me af of mensen niets beters te doen hebben. Zou het misschien zo zijn dat veel mensen het helemaal niet erg vinden om “gekwetst” te worden omdat het hen een geldige reden verschaft om latente opgekropte woede en razernij op een “legitieme” wijze via de sociale media in de digitale etalage van de wereld te zetten. Het gaat dan uiteindelijk niet om de gebeurtenis in kwestie, maar meer om de latent aanwezige verongelijktheid en de altijd aanwezige boosheid van deze, intellectueel tamelijk primitieve, haatmensen. Het gaat vaak om laag opgeleide onderbuikmannen met een gekwetste en een, in hun ogen, door de samenleving niet voldoende gerespecteerde, eigenwaarde die aan de wereld willen tonen dat zij er ook nog zijn, dat zij wel degelijk een mening hebben en dat zij respectabele personen zijn waarmede terdege rekening moet worden gehouden. Oftewel, hebben we hier te maken met het gepimpte blaten van verbaal agressieve, machteloze, en precies op elkaar lijkende schapen? Wie zal het zeggen?

Maar wat kunnen we nu eigenlijk concluderen uit deze hele vertoning met zijn onsympathieke nasleep. Bijvoorbeeld dat,

1. mensen zich in een groep van gelijkgestemden lekker veilig en geborgen voelen en vanuit die positie verbaal op alles vuren wat niet overeenkomt met de normen en waarden van die groep.

2. cabaretiers soms hele foute en vervelende “grappen” maken.

3. er kennelijk heel erg veel laffe meelopers en agressieve conformisten bestaan en dat er in feite maar heel weinig mensen zijn die eigenstandig hun koers in het leven bepalen en weigeren zich te laten hersenspoelen door normen en waarden van een of andere groep.

4. het een goede zaak zou zijn als meer mensen zouden reageren op grond van de ratio, in plaats van, zoals nu, op grond van irrationele, maar voor hen vanzelfsprekende, overwegingen.

5. inzicht in de eigen karakterstructuur en de wil of de intellectuele mogelijkheid om, indien nodig geacht, daaraan iets te veranderen, klaarblijkelijk niet voor veel mensen is weggelegd.

Ik wens u nog een prettige voortzetting van de dag!!!

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Lekker kwaad zijn op Theo Maassen.

  1. joost tibosch sr

    Wat ik nog het ergst vind..Als Jezus’fan ga ik na de gedurfde act van Maassen met het kruis van zijn ouders, toch nadenken over de onnozele manier, waarmee wij nu met een geweldige Jezus omspringen. Moslimhaters, die dat al niet snappen, kunnen na deze zgn. Jezus’belediging dan ook alleen nog van hem eisen, dat hij Mohammed, zoals zij dat het liefst hebben, in de allesbehalve cabarateske “zeik zet”. Dat ziou hen pas echt bevallen. Dat dat geen cabaret is, zal hun een zorg zijn. Het is wel de onderbuikuiting van een Wilders, Bosman cs. Zij kunnen niet van Maassen genieten, alleen van een winden latende Wilders en consorten. Dat vinden zij pas leuk!

  2. Ja, en dan zou je dus denken dat ik een van die door mij opgehemelde rationele en beheerste mensen ben. Dat is niet waar. Ik ben een vervelend, bang, klein schreeuwerig mannetje die zou willen dat hij zo was als ik in mijn stukje beschrijf. Ik schuw de ander en heb moeite met het hanteren van een “low profile”. Ik ben wel iets bijzonders maar voor anderen niet interessant. En zo lul ik maar door!

  3. Filip

    Valt reuze mee ReinJohn, ik kan niet anders dan het hier reuze interessant te vinden….

Geef een reactie

