Gelukwens voor de Majesteit en mijn globale intuïtieve indruk van haar troonopvolger.

DSC_0401

Volgaarne wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om de majesteit van harte te feliciteren met haar 75ste verjaardag. Dat is niet niks. Ik hoop dat haar dit jaar verder persoonlijk  leed bespaard mag blijven. Dit gezegd zijnde, zou ik toch gewag willen maken van mijn grote zorgen aangaande de kwaliteit van haar troonopvolger. Deze man zegt van zichzelf dat hij geen studiehoofd is. Hij heeft, voor zover ik mij herinner, met de nodige moeite een studie geschiedenis afgerond aan de universiteit van Leiden (rechts studentenbolwerk van verwende egoïstische fabrikantenzoontjes en sociaal gestegen nouveau riches). Mijn persoonlijke indruk van de man is dat hij bij confrontatie met de media steeds een verongelijkte, verwende en licht agressieve houding tentoonspreidt, mogelijk symptomatisch voor de chronisch gespannen verhouding tussen het koningshuis en de media. “De leugen regeert”. In het verleden heeft deze troonopvolger enkele faux pas gemaakt en daar, na terechtwijzing, nogal elitair en onverstandig op gereageerd. Hebben we hier dus te maken met een niet bijster begaafde, arrogante, sportverslaafde, anti-intellectuele brallende ex-corpsbal of hebben we van doen met een betrokken, liefdevolle, cultureel geïnteresseerde, en wijze kroonprins? Mijn intuïtie kiest voor de eerste mogelijkheid, maar hopelijk heb ik het helemaal fout en ontpopt deze kroonprins zich als een wederopstanding van moeder Theresa en meneer Einstein. Wie weet. Maar ik houdt mijn hart vast.
Een ding is zeker, het grote bedrijfsleven krijgt er een promotor van allure bij. En dan heb ik het nog niet eens over de mooie koningin die er gratis en voor niks aan wordt toegevoegd.
La reine est disparu, vive le roi!!! Of zoiets!

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Gelukwens voor de Majesteit en mijn globale intuïtieve indruk van haar troonopvolger.

  1. Zijn vader Claus hield ons al voor dat de core-business van het kookhuis het knippen van linten was. Dat had hij goed gezien natuurlijk.
    Je zou toch verwachten dat WA na een opleiding van ruim 40 jaar dat inmiddels redelijk onder de knie heeft. Maar ik twijfel ook nog.

    • Een koningshuis is een anomalie in een echte democratie. Overerving van politieke functies stuit mij tegen de borst. Laat onverlet dat Bea een best mens is, met haar eigenaardigheden natuurlijk, maar wie heeft die niet. Laat ze maar een partij oprichten en zich beschikbaar houden als Kamerlid of misschien wel als minister van koningszaken. Veel gekker kan het toch niet worden.

  2. Filip

    Overerving van politieke functies is één van de privileges van monarchen, in Nederland valt het op dat vlak erg mee.
    De rechtschapen mens die echt moeite heeft met privileges van bevoorrechte groepen in de aardse mensensamenleving zal dan ten bewijze natuurlijk al zijn eigen privileges moeten afwijzen om geloofwaardig te zijn.
    In de regel hebben mensen echter vooral moeite met de privileges van anderen die henzelf niet ten deel vallen.
    Ontelbare privileges op het vlak van opvoeding, onderwijs, inkomensgarantie, huisvesting, ziekenzorg, allerhande premies en bijslagen, infrastructuur etc…etc… teveel om op te noemen vallen de westerling enkel maar ten deel door overerving…

    De goedhartige moeder Teresa’s zijn dun gezaaid, onooglijk erg dun en zelfs deze heilige wees geen voorrechten af uit onethische hoek.

Geef een reactie

