Een mevrouw die onafgebroken doorpraat over terrorisme en aanverwante artikelen.

DSC_0120

Ik heb een mevrouw met een knap snoetje onafgebroken horen praten over terrorisme. Het kon mij helaas totaal niet boeien. Zij vertelde niets nieuws. Er was weinig tot geen humor. En ik heb na twee uur luisteren de TV uitgezet. Ik weet niet of ik over de kracht beschik om de nog volgende uitzendingen uit te zitten. Want een goed boek, een smakelijk glaasje wijn en een bescheiden kaasplankje lijken mij op een mooie zomeravond een betere tijdspassering.

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Een mevrouw die onafgebroken doorpraat over terrorisme en aanverwante artikelen.

  1. EJW

    Ik hield het ook niet vol. Het ging alleen over terrorisme en de oorlog. De hoop dat het na anderhalf uur nog ergens anders over zou gaan had ik opgegeven.

    • Het is niet zo dat die mevrouw niet haar best deed, want dat deed zij echt wel. Dat ik het niet interessant vond ligt gewoon aan mijzelf. Ik hou van diepgang, achtergronden en solide analyses. Ik hou van de grote lijnen, zoals beschreven door meneer Braudel. Helaas was die mevrouw alleen maar bezig met een opsomming van feiten en met oppervlakkige historische verklaringen, en met, wat ik kwalijker vond, psychologische verklaringen van de koude grond. Kortom zij vertelde mij in ieder geval niets nieuws, zij opende geen nieuwe perspectieven en zij volgde de gebaande paden van de politieke correctheid. Voor de meeste mensen kennelijk totaal geen probleem, maar voor mij wel. Ik wil controverses, ik wil tegendraadsheid en ik wil nieuwe perspectieven. Alle saaie en voor de hand liggende details over dat vermaledijde terrorisme kunnen me gestolen worden. Die zijn alleen van belang voor de professionals (AIVD etc.) die ons moeten beschermen tegen geradicaliseerde, tot op het bot gefrustreerde en rancuneuze extremisten.

  2. Je wist alles al ? Waarom schrijft iemand die zoveel weet geen interessante stukjes, in plaatst van te melden dat er gisteren een vrouw met een leuk snoetje op tv was ? Als het nu morgen was, in plaats van gisteren, dan hadden we er nog wat aan.

    Ik vond het trouwens wel boeiend, wat ze allemaal vertelde en liet zien. Ze leek beter te begrijpen wat er in Afghanistan speelt dan die officier van justititie. ( nooit geweten dat Nederland een officier van justitie achter zijn soldaten aan stuurt )

  3. Ik vind het als historicus niet meer dan mijn plicht om op de hoogte te zijn van de zaken die mevrouw de Graaf noemt. Of je het onderwerp nu interessant vind of niet! En dat is dan natuurlijk geen kwestie van veel weten, maar gewoon een kwestie van weten. Dat ik er geen “interessante” stukjes over schrijf is omdat ik het onderwerp totaal niet interessant vind. De echte waarheid zul je in dit soort mistige en perfide aangelegenheden nooit aan de weet komen omdat de betrokken partijen niets anders doen dan liegen of op zijn minst de waarheid verdraaien. Ik schrijf dan liever over zaken die wel mijn belangstelling hebben en tot welks objecieve bronnen ik, net als iedereen, wel toegang heb. Mevrouw de Graaf zal best wel nuttig werk verrichten en zeer verstandige dingen zeggen, maar om er drie uur onafgebroken naar te moeten luisteren gaat me net iets te ver. Ik heb wel betere dingen te doen, zoals ik al schreef. En als ik vind dat een mevrouw een leuk snoetje heeft dan neem ik aan dat ik dat gewoon mag zeggen. Zo ben ik zelf een, lelijk, klein, kaal en schreeuwerig mannetje. Niks mis mee! Gewoon een kwestie van subjectieve perceptie, net zoals het begrip “interessant” ook een zaak is van subjectieve perceptie. “Ieder zijn meug” zei mijn oma dan.

  4. Oja, ik vergat nog te vertellen wat mijn ideaal in dit leven is. Mijn ideaal, mijn streven, is te trachten zoveel mogelijk te leven vanuit een grondhouding van “Liefde” , ja, inderdaad, de Liefde met een hoofdletter L. Dat houdt in de praktijk in dat mijn leven erop gericht zou moeten zijn om zoveel mogelijk “lijden” (in de boeddhistische zin) te voorkomen, zowel bij mijzelf als bij mijn medemens. Het zal duidelijk zijn dat ik daar niet in slaag. Maar ik blijf proberen. “Waarom schrijft die gek dat nou? “, zult u zich afvragen. Nou, ik schrijf het, omdat het mij een behoefte is het te verwoorden. Gek hè!!
    Het leuke is dat dit al helemaal niets meer te maken heeft met mijn oorspronkelijke bericht. Maar van het een komt het ander, om maar eens een echte door en door westerse wijsheid te debiteren!

  5. Filip

    Er is geen levende ziel op aarde die niet geleden heeft, zou het ooit mogelijk zijn dat de technologie het de mens mogelijk maakt om te kunnen zijn zonder te hoeven lijden, een onlichamelijk bewustzijn als het ware, ik sluit het niet uit maar voor het huidige mensdom is het is het zich verheffen boven zijn bestiale instincten al een schier onmogelijk gegeven.

Geef een reactie

