Zomergasten. En de groeten uit Noorwegen van Edvard Grieg.

Flydalsjuvet-Norway-710x1024

De muziek van Grieg omlijst en geeft uitdrukking aan de sfeer die Noorwegen bij mij oproept. Noorwegen is in mijn perceptie het mooiste land van alle landen die ik ooit bezocht. En dat zijn zo’n beetje alle landen van Europa. En als extra toegift is de gemiddelde Noor rustig, niet erg spraakzaam en voorkomend in zijn benadering van toeristen. Wat wil je nog meer. Een prima vakantieland, tenzij je, net als de meeste Nederlanders, een mooiweerfetisjist bent. Want dan heb je er niets te zoeken.

Gisterenavond zag ik Zomergasten met een zekere Daan Roosegaarde, kunstenaar, entrepreneur en ontwerper, zoals hij in de VPROgids omschreven wordt. Ik vond dat Daan prachtige ideeën had als het gaat om een “Nieuwe Wereld”. Jammer genoeg vond ik de hele avond sterven in schoonheid. In mijn ogen werd er te zweverig gepraat en was het arti-fartigehalte weer erg hoog. Waarom geen duidelijke uitleg over hoe in de ogen van Daan een echte Nieuwe Wereld er uit zou moeten zien. Een uitleg met solide analyses en onversneden robuuste ideeën. Ik vond de houding van Daan ook niet overal even echt overkomen, maar dat is een puur subjectieve perceptie. Samen met de Rotterdammers zou ik willen zeggen: “Niet lullen, maar poetsen”. Het bleef mij allemaal te onbestemd en te vaag.
Er komt een Nieuwe Wereld aan, zoveel is wel zeker, maar de mensen die deze wereld vorm moeten geven moeten wel duidelijk zijn, met wereldomvattende uitgewerkte plannen en zo! Ik bedoel maar!
Kernbegrippen in willekeurige volgorde zijn:

-Zelfvoorzienendheid
-Creativiteit
-De mens als doel en niet als middel
-Uitschakeling van macht
-Verandering door voortschrijdend inzicht die wordt verkregen door goed onderwijs en zoveel mogelijk objectieve informatie
-Kunst en wetenschap als “Leitmotiv” voor elke vorm van samenleving
-Optimaal gebruik van de moderne techniek op de weg naar een zo groot mogelijke zelfvoorzienendheid
-Economie gebaseerd op delen, kleinschaligheid, zelfvoorziening en op duurzaamheid
-rust in de tent. Geen krankzinnige ziekmakende stress, maar een harmonieuze, vredebrengende en evenwichtige levenshouding.

Duidelijk zal zijn dat het werken aan een nieuwe wereld uitgewerkte en totaal nieuwe revolutionaire langetermijn visies vereist op het gebied van o.m. onderwijs, infrastructuur, landschapsindeling, economische structuur en democratisch bestuur.
Hierbij dient dan natuurlijk wel de paradox tussen een ideale wereld d.w.z. een wereld met zo min mogelijk “lijden” en de huidige wereld van de loeiende driftmotoren van de evolutionair verkregen psychische erfenis in ogenschouw genomen te worden. Het is de vraag of de mens in staat zal zijn de irrationele destructieve emoties, dewelke voortkomen uit de existentiële angst voor de dood en die nu de meerderheid van de wereldbevolking in zijn wurgende greep houdt, weet te overwinnen door de optimalisering van de functie van zijn neocortex. Kan de mens dat niet dan zie ik een lijdensweg in het verschiet. Is hij er echter wel toe in staat, dan kan hij onze planeet in een paradijs veranderen.
Alles hangt af van voortschrijdend inzicht. Veranderingen die van bovenaf worden afgedwongen zijn uiteraard tot mislukking gedoemd en behoren bij de oude wereld die we nou net proberen achter ons te laten.
Momenteel kan ik alleen maar hopen dat steeds meer mensen tot het inzicht geraken dat de dominantie van het huidige nihilistische en destructieve neoliberalisme een doodlopende weg betekent. Een echte martelgang die het “lijden” op termijn alleen maar groter maakt op deze wereld.

7 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

7 Reacties op “Zomergasten. En de groeten uit Noorwegen van Edvard Grieg.

  1. De peergrintswiete noemde ik hem toen ik nog heel klein was. Mijn opa speelde viool in een een of ander orkest. En elke zondagmiddag kwamen er een mevrouw met een cello en een hele dunne meneer om de piano te bespelen. Ik werd door mijn oma op een keukenstoel geplant en ik moest de hele zondagmiddag naar kamermuziek luisteren. Ik vond dat niet leuk. Ik wilde andere dingen doen. Met mijn autootjes spelen en tekeningen maken. Maar dat mocht niet. Ik moest luisteren. Luisteren naar die klassieke muziek totdat die mevrouw haar cello weer opborg en die pianomeneer samen met mijn opa in de studeerkamer een borreltje gingen drinken. Ja, Breda, de Baronielaan. En dan die afschuwelijke concerten in kasteel Bouvigne. Ook luisteren en stil zitten. Daarom kreeg ik een hekel aan klassieke muziek. En langzamerhand begint de weerzin te verdwijnen en kan ik steeds beter onbevooroordeeld naar klassieke muziek luisteren. En dan probeer je de peergrintswiete op je blog te zetten en dan lukt dat niet. Dat is jammer.

  2. Toeval of niet, maar gisteren heb ik nog naar Griegs’ “morgenstemming” en “In de hal van de bergkoning” geluisterd … telkens ik dat laatste hoor, verschijnt voor mijn geestesoog het beeld van kabouters die op hun tenen door de grot van de bergkoning trippelen. De sprookjeswereld lijkt zó binnen handbereik in Peer Gynt, vind je niet? Verder dan Zweden ben ik nog niet naar het Noorden gereisd.
    Geboeid, las ik jouw blog. In welke richting de mensheid evolueert, hangt van elke kleine stap van ieder van ons af, denk ik, want dat is wat het grote geheel beweegt. En verantwoordelijkheid voor de eigen keuzes en daden willen dragen is daar, volgens mij, een heel belangrijk onderdeel van.
    Het was me aangenaam jouw webstek te ontdekken, dank je om te reageren op mijn blog.
    .

  3. Van Noorwegen heb ik Oslo en omgeving gezien. Prachtig. Bij deze zomergast ben ik voor het eerst afgehaakt, vanwege de zweverigheid. Ik heb dat met de 70’s echt achter me gelaten.
    Je filosofische benadering heb ik graag gelezen.

  4. Je maakt me nieuwsgierig naar Noorwegen, weet je ook wat de beste tijd van het jaar is om daar te verblijven?
    Edvard Grieg is mij onbekend, ik ga eens luisteren.

    • Beste Fenny,
      Noorwegen is altijd mooi. ’s Winters met een sereen, maar toch ook weer woeste uitstraling. De natuur in sneeuw gehuld. En hoe! Maar ik vind de zomer in Noorwegen het mooist. Vooral de nachten zijn van een betoverende pracht. Een zacht fluwelen schemering met een soort licht dat echt uniek is. Mysterieus!
      Het weer in Noorwegen is net iets koeler en natter dan in Nederland. Maar bij sommige Noorse landschappen passen alleen maar donkere wolken en modderige paden.
      Je moet er van houden. Voor zonaanbidders is het helemaal niets. Maar voor echte wandelaars en natuurliefhebbers is het een belevenis om nooit meer te vergeten. Zo zie je maar weer. Alles is een kwestie van perceptie.
      Meneer Grieg is dus een Noorse componist die naar mijn mening het Noorse landschap op een voortreffelijke wijze met muziek schildert! Hieronder een link naar joetjoep met de peergrintswiete

  5. Dank je wel, ik denk dat ik mijn vakantiebestemming voor volgend jaar zomer gevonden heb!
    Dit is dus Grieg, die kende ik dus al zonder dat ik dat wist. Het was een begintune van een serie in de jaren ’80, ik kan hem niet vinden. Zo’n man op een groot oud zeilschip, begon met een O klinkt het in mijn hoofd:-)

  6. Beste Fenny,

    Misschien bedoel je de TV-serie “The Onedinline”, waar ik destijds ook met heel veel genoegen naar heb gekeken. De herkenningsmelodie van de Onedin Line was van Khachaturian en kun je hieronder beluisteren. Het heeft inderdaad wel wat weg van de Peer Gynt Suite. Het zijn beide super romantische melodieën.

Geef een reactie

