Misdaden tegen de menselijkheid om economisch gewin. De “Dance Macabre” om de burgeroorlog in Syrië.

P1090708

Er valt veel te lezen over het conflict in Syrie. De deskundigen op de media tuimelen over elkaar heen om hun woordje te doen en ons uit te leggen wat er nu eigenlijk echt aan de hand is. Ik neem alles maar met een korreltje zout, want ik vermoed dat zij helemaal niet weten wat er speelt. Een ding is volgens mij echter wel bijna zeker, het is de betrokken partijen in dit conflict uiteindelijk niet te doen om ethiek of morele scherpslijperij. Het gaat deze landen, Nederland incluis, alleen maar om economische gewin. Direct of indirect. Als je de werkelijke, achterliggende motieven wilt kennen dan moet je de geldstromen volgen. Er is een mondiale economische elite die spijkerhard en totaal liefdeloos zijn eigen economisch belang nastreeft. Dit, min of meer, ten koste van de overgrote meerderheid van de wereldbevolking. Het zal wel niet een echte samenzwering zijn, maar het effect van de invloed van deze wrede en vaak zeer kortzichtige economische elite is hetzelfde. Wij, de arme sodemieters van deze aarde, worden zoet gehouden met brood en spelen (Prijzenoorlog tussen de supermarkten, snelle auto’s, mooie vrouwen, TV, facebook, I-phones, tablets en alles wat dies meer zij) en de economische elite wordt sluipenderwijs steeds machtiger en rijker. Hebben de jongere mensen hier op OBA zich ooit wel eens echt verdiept in de theorieën van Karl Marx. Ik denk het niet echt, want deze man is zo effectief gedemoniseerd door het “vrije” westen, dat alleen al het noemen van zijn naam je imago bezoedelt en je integriteit in een kwaad daglicht stelt. Karl Marx heeft een heleboel onzin geschreven. Onder meer een waanzinnige sociale utopie. Maar op economisch gebied was hij in mijn ogen echt baanbrekend. Hij voorspelde de extreme, buitennissige bundeling van bezit en macht in de handen van enkelen. En als je een beetje verstand hebt van de geschiedenis dan weet je dat zo’n proces niet erg lang goed kan gaan. Volgens mij zijn de eerste tekenen, die de aanstaande totale materiële teloorgang van de westerse beschaving aankondigen, al duidelijk te zien. Ik vind dat niet zo heel erg, mits een en ander maar geleidelijk en zonder al teveel “lijden” verloopt. Op intellectueel gebied kan het alleen maar beter worden, denk ik. Maar eerst moeten we door het tranendal van deze neoliberale, intellectuele barbarij heen. Wat ons zal resten is nederigheid, soberheid, inzicht en schaamte.
Okay, ik geef het toe, ik zeg ook maar wat, maar het zou zo maar kunnen! Toch?

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Misdaden tegen de menselijkheid om economisch gewin. De “Dance Macabre” om de burgeroorlog in Syrië.

  1. Roberto la Verita

    Is het ’t hunkeren naar de ondergang wat de mensen hier in het westen zo passief maakt?
    Roberto

    • cynicus

      Hoe passief ?
      Het Britse parlement stemde tegen nog weer eens een oorlog.
      Wij hebben genoeg van oorlogen, met als smoes vrijheid, mensenrechten en democratie, die alleen ellende brengen.
      Irak heeft nu een 100 doden per week, het land is nog steeds verwoest.
      Moet het in Syrië ook zo worden ?
      Verder, ondergang, misschien is het gewoon verstandig een anderhalf miljard Moslims niet verder tegen ons in het harnas te jagen, of een derde en laatste wereldoorlog te riskeren.

      • Roberto la Verita

        Cynicus,
        Wat ik bedoel is dat de burgers alles gelaten over zich heen laten komen,en geen verzet plegen als hun belangen geschaad worden.
        En notabene rechts(PVV) organiseerd deze maand een protest actie.
        Ben ik de enige die wakker is?
        Roberto

  2. Arjan Fernhout

    Een van de grootste drama’s van de 19e Europese politieke en filosofische eeuw is het gelijktijdig verschijnen van ‘Prnciples of Political Economics’ van John Stuart Mill en ‘Het Communistisch Manifest’ van Karl Marx. Als het om de verdeling van welvaart gaat – en Mill heeft vakkundig aangetoond dat zoiets niets te maken heeft met economische wetten – dan bedoelden ze hetzelfde. Mill met een pleidooi en Marx met een eis. Over de situatie anno nu – Rutte c.s. knijpen contraproductief burgers af terwijl multinationals hier geen belasting betalen etc. etc. etc. – kan ik uit mijn hoofd een half boek schrijven. Eigenlijk moet het linkser dan links. Uit noodzaak. Toch geef ik vooralsnog de voorkeur aan de methode Mill. Ook uit noodzaak. 4 op de 5 mensen zijn bang, Reinjohn. Ik heb grote monden zien verschrompelen tot kleine hartjes wanneer ze oog in oog met de macht staan.

  3. cynicus

    Als de Nederlandse burgers al geen invloed hebben op hun eigen regering, ik las dat nog 12% dit afbraak- en uitzuigkabinet steunt, hoe zullen die burgers dan de VS op andere gedachten brengen, terwijl ook daar een meerderheid, 59 % meen ik, tegen nog weer een oorlogje is.
    Ik heb het idee dat Putin meer doet wat gewone Russen willen dan dat Obama en Rutte, om van de Brusselse bende maar niet te spreken, rekening houden met hun burgers.
    Er zijn helaas tekenen dat velen niet veel meer zien in democratie.
    Ik op dit moment ook niet meer.
    Hoe dat zo ver kon komen, dat is de vraag.

    • Roberto la Verita

      @ Cynicus
      1 Er zijn helaas tekenen dat velen niet veel meer zien in democratie.
      2 Ik op dit moment ook niet meer.
      3 Hoe dat zo ver kon komen, dat is de vraag.
      ==========================================
      1 Wat aan ons verkocht wordt als democratie,is geen democratie.
      2 Ik geloof nog steeds in democratie
      3 antwoord:als je dagelijks maar te horen krijgt”we leven in een democratie en in een rechtstaat,dan ga je dat uiteindelijk geloven.
      Roberto

  4. ReggieRoning

    “Hebben de jongere mensen hier op OBA zich ooit wel eens echt verdiept in de theorieën van Karl Marx. ”

    Laat het “jongere” maar gerust weg en “OBA” ook want vrijwel de meerderheid van de mensen denken dat het communisme (lees Marxist-Leninisme) van USSR was wat Karl Marx propageerde.

  5. Filip

    Wie niet meeloopt in de tredmolen van 7 miljard mensenschapen wordt gewoonweg vertrappelt, geschopt, tot moes gemalen door de andere schapenmensen. Intussen draaien de wolven aan het rad.

Geef een reactie

