De soep die over de kip vloog.

DSC_0116

Samen fietsen we op deze warme zaterdagmiddag over de dijk naar Monnickendam. Er staat bijna geen wind. Zij is luchtig gekleed in korte broek met tanktopje. Ik zie de groene verten en het donkere dreigende water en denk er het mijne van. Zij heeft last van smetvrees. Een lastige aandoening die je leven goed kan verpesten. Op de fiets, nu, heeft ze er geen last van. Hoop ik. In Monnickendam gaan we op het kleine terras voor cafe De Zwaan zitten. Wij zijn hongerig geworden en bestellen soep. Rond ons tafeltje scharrelen een paar sierkipjes. Vreemd, zeg ik, dat is toch gevaarlijk. Het is hier immers behoorlijk druk met verkeer en zo. Ze zullen er wel aan gewend zijn, antwoord mijn vriendin. De ober komt met de soep. En een paar stukjes bruin brood in een pitrieten mandje. Hongerig doop ik een stuk brood in de tomatensoep, maar ik heb het met soep geïmpregneerde stukje brood nog niet in mijn mond gedaan of ik bemerk meteen dat de soep veel te heet is. Om te voorkomen dat ik mijn mond ernstig brand spuug ik de soep meteen uit en maak daarbij, kennelijk, een nogal barbaars geluid. Het doorweekte stuk brood vliegt samen met een nevel van tomaten soep links over het tafeltje en over de twee sierkipjes die nog net niet onder ons tafeltje, een beetje lusteloos bezig zijn . De geschrokken beesten, waarvan er een spierwit is, fladderen met veel misbaar op. Het witte exemplaar heeft felrode spatten van de uitgespuugde tomatensoep op zijn veren gekregen. Mijn vriendin heeft ook twee hele kleine spatjes op haar rechterhand. Zij staat op, pakt haar fiets en fietst weg. Mij verbouwereerd achterlatend. Ondanks mijn kordate optreden heb ik toch nog lelijk mijn mond verbrand. Ik blijf verslagen achter en weet dat het nooit meer goed zal komen.

4 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

4 Reacties op “De soep die over de kip vloog.

  1. Alle soepkippen nogantoe en dan ook nog op de blaren zitten
    Weg met die kippen, ook de fietsende ;-))

  2. Soep over de kip laten vliegen……..lukt niet, de soep gaat dan op de kip landen terwijl het andersom helemaal goed komt.

  3. Dit verhaaltje werd door mij geschreven naar aanleiding van een interview met Frans Pointl dat ik onlangs hoorde op de radio. Meneer Pointl kwam op mij over als een eerlijke, eigenstandige en creatieve geest. Eigenlijk een schrijver tegen wil en dank. Ik hou wel van zulke mensen.

  4. Filip

    Eet de soep nooit zo heet als ze geschonken wordt en dan voorkom je veel ellende , het blijkt maar weer eens een waarheid als een koe.

Geef een reactie

