HET GAAT HELEMAAL DE VERKEERDE KANT OP.

moskee-hassan-2-casablanca

 

 

 

Het gaat helemaal de verkeerde kant op. De “gewone” Nederlander heeft geen goed woord meer over voor de jongere medemens van Marokkaanse afkomst en de jongere medemens van Marokkaanse afkomst doet niet echt moeite om van zijn/haar slechte imago af te raken. Als ingezetene van Nederland met een Brits paspoort valt mij op dat het botte en onverbloemde racisme binnen de Nederlandse samenleving een vrij normale zaak is geworden. De een is er natuurlijk meer uitgesproken in dan de ander, maar door de bank genomen is Nederland langzaam aan het veranderen in een akelige racistische samenleving. De oorzaken daarvoor laat ik even in het midden. Mijn opvoeding was dusdanig dat mij geleerd werd goed na te denken voordat ik iets zeg of schrijf. Bovendien werd mij, gedurende mijn jeugd, door de vele gesprekken met mijn ouders en met goede vrienden, duidelijk dat beschaving heel veel te maken heeft met zelfbeheersing en doorzettingsvermogen. Dat houdt in dat ik, ook in de intimiteit van mijn blogspot, het niet beschaafd vind om scheldend, insinuerend en veroordelend tekeer te gaan.
Mij is duidelijk geworden dat de migranten- en allochtonenproblematiek binnen de Nederlandse samenleving inmiddels dermate groot is geworden dat het vinden van humane en fatsoenlijke oplossingen steeds moeilijker wordt. Een tijdje geleden las ik het boek van meneer Robert O. Putnam over dit fenomeen en ik ben ervan overtuigd dat hij gelijk heeft. Het zal nog vele generaties duren voordat de tijd dit probleem min of meer vanzelf oplost. Tot die tijd is het te hopen dat het niet radikaal fout gaat. Hieronder plaats ik voor uw gemak even een samenvatting van de resultaten van het onderzoek van meneer Putnam. Zie Wikipedia! Het is in het Engels, maar ik ga ervan uit dat tegenwoordig iedereen de Engelse taal vodoende beheerst om dit te kunnen lezen:

In recent years, Putnam has been engaged in a comprehensive study of the relationship between trust within communities and their ethnic diversity. His conclusion based on over 40 cases and 30 000 people within the United States is that, other things being equal, more diversity in a community is associated with less trust both between and within ethnic groups. Although limited to American data, it puts into question both the contact hypothesis and conflict theory in inter-ethnic relations. According to conflict theory, distrust between the ethnic groups will rise with diversity, but not within a group. In contrast, contact theory proposes that distrust will decline as members of different ethnic groups get to know and interact with each other. Putnam describes people of all races, sex, socioeconomic statuses, and ages as “hunkering down,” avoiding engagement with their local community—both among different ethnic groups and within their own ethnic group. Even when controlling for income inequality and crime rates, two factors which conflict theory states should be the prime causal factors in declining inter-ethnic group trust, more diversity is still associated with less communal trust.

Lowered trust in areas with high diversity is also associated with:

Lower confidence in local government, local leaders and the local news media.
Lower political efficacy – that is, confidence in one’s own influence.
Lower frequency of registering to vote, but more interest and knowledge about politics and more participation in protest marches and social reform groups.
Higher political advocacy, but lower expectations that it will bring about a desirable result.
Less expectation that others will cooperate to solve dilemmas of collective action (e.g., voluntary conservation to ease a water or energy shortage).
Less likelihood of working on a community project.
Less likelihood of giving to charity or volunteering.
Fewer close friends and confidants.
Less happiness and lower perceived quality of life.
More time spent watching television and more agreement that “television is my most important form of entertainment”.

Putnam published his data set from this study in 2001[4][5] and subsequently published the full paper in 2007″

Gezien de conclusies van meneer Putnam heb ik, wat dit probleem betreft, totaal geen vertrouwen in de toekomst. Het zal alleen maar erger worden, ondanks goede bedoelingen van goedwillende mensen.

4 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

4 Reacties op “HET GAAT HELEMAAL DE VERKEERDE KANT OP.

  1. Arjan Fernhout

    Come on. Reinjohn, je laat je toch niet in een hoek dringen wat Amerikanen allemaal beweren? In ‘De mens in de filosofie van de 20e eeuw’ van J.Sperna Weiland vindt men geen Amerikaans gedachtegoed. Ergens in NRC (meen ik), stond daarover een vraag: waarom niet? De voormalige rector-magnificus antwoordde daarop: daar ben ik niet in geïnteresseerd. Tot op de dag van vandaag beschouw ik dat als een beleefd antwoord. Buiten het gedoe in Washington heb ik overigens geen hekel aan Amerikanen. Maar meestal – met een paar opvallende uitzonderingen – blijft het bij mij: interesting, but wrong.

  2. Beste Arjan,

    Het betreft hier een uitzonderlijk uitgebreid onderzoek van een Amerikaanse wetenschapper die, voor zover ik het kan beoordelen, goed bekend staat. Saillant detail is dat hij zelf schrok van de uitkomsten van zijn onderzoek. Reden waarom hij zo lang wachtte om het te publiceren. Ik ben geen liefhebber van de VS daar waar het gaat om hun verering van “The Green Buck” en alles wat die verering teweeg brengt. Een goed en solide onderzoek is nooit weg, ook als het van een Amerikaan is.En inderdaad, het zoeken naar Amerikaans, verrassend gedachtegoed is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Op het gebied van de theoretische fysica lopen de Amerikanen voorop, en dat is nu net het terrein wat mij enorm interesseert. Dat wilde ik toch even zeggen, want de theoretische fysica zal in de toekomst steeds belangrijker worden bij de verkenning van de werkelijkheid.

    • En wat dacht je wat, de solide lijkende uitkomsten van het uitgebreide onderzoek van meneer Putnam zijn alweer weerlegd door andere onderzoekers. Wetenschap is een eeuwig durend discours met als uitkomst altijd weer voorlopige standpunten c.q. ‘waarheden’. Het valt dus i.q. allemaal mee. Juist de multiculturaliteit versterkt dus kennelijk de samenleving. En toch zie en hoor ik echt wel andere dingen om me heen. Voorlopig vaar ik op mijn eigen kompas blijf ik dus maar in meneer Putman geloven, want meer dan een geloof is het toch eigenlijk niet. Maar je moet wat!

  3. Filip

    Hoe diverser de genenpoel hoe beter, raszuiverheid resulteert op de lange duur in inteelt met alle zwakheden van dien.

Geef een reactie

