Persoonlijke verantwoordelijkheid en constructieve zelfkritiek.

Anarchisme 2014

“Doden in Aleppo na grote explosie hotel” stond er op “NU.nl”. En daar ging het weer los op “NU-jij”. Ik zag hierin aanleiding om ook een reactie te schrijven. Overigens is “Het verantwoordelijke individu” een onderwerp waar ik me al een heel leven intermitterend druk om maak. Mensen schreeuwen, beschuldigen, wijzen naar een ander, zijn boos, verontwaardigd en ga zo maar door! Daardoor is er kennelijk weinig ruimte om naar je eigen verantwoordelijkheid te kijken. Nu weet ik ook wel dat het huidige economische systeem er belang bij heeft om de mensen volledig te depolitiseren en om te vormen tot niet-kritische consumptieverslaafden en dat men in dat streven de laatste dertig jaar al bijzonder goed is geslaagd , maar desalniettemin mag een klein beetje zelfkritiek toch wel worden verwacht van de “gewone man”. De daders zijn bij die “gewone man” altijd de politici, de managers, de generaals en ga zo maar door. Ik vind, als rechtgeaarde anarchist, dat morele verantwoordelijkheid een zuiver individuele zaak is. Dus aub niet terugvallen op leiders, dominees of andere opperhoofden. Kijk vooral naar jezelf en laat een ander nou eens een keertje met rust!

Hieronder volgt mijn stukkie:

“Ik dacht dat in die stad alles al was ingestort! Syrie is een gek land met grote groepen mensen die elkaar vooral om religieuze, maar ook om tribale en economische redenen naar het leven staan. Inmiddels zijn er sedert het begin van die walgelijke burgeroorlog al meer dan 150.000 mensen vermoord. En er is nog geen begin van een oplossing. Wij zijn altijd geneigd om naar de politieke leiders in zo’n land te kijken en hen uit te maken voor alles en nog wat. Ik wijs ook naar de gewone doorsnee-mannen (let op: in dit verband en in dit door god verlaten land bedoel ik dus niet de onschuldige vrouwen en kleine kinderen!), die in feite net zo schuldig zijn aan het ontstaan van een dergelijk bloedbad. Je mag je, vind ik, niet altijd verschuilen achter zogenaamde leiders die jou hebben opgestookt om te moorden en te verkrachten. Zo ontstaat de mythe van de nobele, onschuldige en gewone man die tegen zijn wil wordt meegesleurd in een orgie van geweld en ellende. Zo is het echt niet, de gewone man heeft ook schuld, de gewone man laat zich maar al te graag meevoeren op de destructieve golven van een een of andere rare irrationele godsdienst, hij laat zich maar al te graag leiden door zijn welbegrepen economische eigenbelang. En dat is in Nederland niet anders. De gewone man is net zo schuldig aan wanbeleid, hebzucht en machtswellust als de gekke politieke leiders die hij kiest. Dat geldt in Syrie maar ook in Nederland. Niemand kan zijn verantwoordelijkheid ontlopen, al heb je nog zo’n grote bek!!”

Niet dat het iets helpt natuurlijk!

4 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

4 Reacties op “Persoonlijke verantwoordelijkheid en constructieve zelfkritiek.

  1. Ach, Reinjohn, als ‘de gewone man’ een beetje de dingen doet en deed zoals ik dat doe en deed, dan zouden er nauwelijks problemen zijn. Ik heb echt van alles geprobeerd. Maar tot mijn woede en verdriet luistert men niet.

  2. Filip

    Soennieten, sjiieten , gematigde en fundamentalistische islamisten, gezagsgetrouwen en rebellen gewone en Koerdische Syriërs blijven mijn inziens allemaal in ernstige mate schuldig aan het in stand houden en uitbreiden van het menselijk lijden in de regio (hoe onschuldig ze ook mogen voorgesteld worden). Al de individuele zogenaamde onschuldige burgers van deze verschillende ethnische bevolkingsgroepen kiezen er immers doelbewust voor om zich in deze poel van menselijke ellende te blijven reproduceren. Aldus hun eigen werkelijk totaal onschuldige kinderen te veroordelen tot een nieuw leven van geweld, onverdraagzaamheid en gruwelijk lijden. Waar is hier het respect voor een menswaardig bestaan ? Een elite van machtigen – al dan niet religieus of seculier- spoort hun eigen doelgroepen er toe aan zich te vermenigvuldigen om er zelf beter van te worden, voor de verschillende religieuze elites betekent dit machtiger worden, voor de kapitalistische elite in het westen betekent dit rijker en machtiger worden…

Geef een reactie

