Nu-jij censureert op een partijdige en ontoelaatbare wijze. Ik ben me rot geschrokken!!

Censuur. 2014

 

 

Heeft uw wel eens van Nu-jij gehoord? Een internetforum van Sanoma. Ik gebruikte dat forum geregeld om van mijn afschuw van het gedachtegoed van de PVV te getuigen. Ik ging daarbij fel te keer, dat wel, maar ik gebruikte nooit echte ordinaire scheldwoorden, noch was ik, naar mijn mening, echt beledigend. Ik kwam niet veel  verder dan “zeurpieten, klagers”, etc. Na mijn zoveelste uiting van afkeer voor de ideeen van meneer Wilders c.s. werd ik op bruuske wijze permanent van het forum verwijderd. Ik kreeg een ban. Ik klaagde teveel over meneer Wilders. Men vond dat beledigend en derhalve wilde men mij niet langer toelaten tot eerdergenoemd forum. We noemen dat censuur van het meest kwalijke soort, namelijk van het soort dat je vanwege een politieke mening het zwijgen wordt opgelegd. Het zegt veel over de moderatoren bij Nu-jij en datgene waarvoor zij staan. Ik ben me rot geschrokken. Weinig kon ik bevroeden dat er in Nederland kennelijk nog steeds veel mensen zijn die iemand vanwege een politieke mening de mond wensen te snoeren. Afschuwelijk.

 

Nb. Al mijn postings op Nu-jij zijn door de mij toebedeelde ban voor mij ontoegankelijk geworden, dus ik kan niet eens meer goed nagaan wat ik eigenlijk heb geschreven. Het is te gek voor woorden. Zware censuur in een zogenaamd vrij land.

Hieronder volgt de uitwisseling van E-mails dienaangaande:

Waarom heb ik een ban? Ik moet het eerste echte scheldwoord nog gebruiken. Gebeurt dit wellicht op aanvraag van andere reageerders? Zo ja, dan vind ik dit niet juist.

 

Antwoord van Nu-jij:

 

Dag,Uw afkeur m.b.t. Wilders is duidelijk, maar we willen graag dat u ontopic, inhoudelijk en op een fatsoenlijke en kalme manier reageert. En dat doet u niet. U schreeuwt alleen maar hoe stom/dom u hem en personen die op hem stemmen vindt… en dat draagt weinig bij aan de discussie.

NUjij/IV

 

Mijn antwoord:

 

Geachte redactie,

Ik ben van mening dat meneer Wilders een groot gevaar voor de geestelijke volksgezondheid betekent. Ik schreeuw niet, maar ik formuleer kort en bondig. En ik dacht dat ik niet, elke keer dat ik over deze man en zijn beweging schrijf, uitgebreid moet gaan uitleggen wat hij denkt en wat ik zelf daar dan weer van denk. Dat is al jaren een gepasseerd station. Het “gedachtegoed” van meneer Wilders is genoegzaam bij vrijwel elke Nederlandse ingezetene bekend. Als ik daar aan zou beginnen dan zouden mijn bijdragen wel heel erg lang gaan worden. Het is wel zo dat ik de mensen die uw forum frequenteren, probeer duidelijk te maken, soms op een heftige wijze, dat geef ik onmiddellijk toe, dat zij misschien wat liefdevoller en zeker wat constructiever tegenover zichzelf en tegenover onze samenleving zouden kunnen gaan staan. Ik zal nooit pertinent persoonlijk worden of vervelende scheldwoorden gebruiken. Wellicht verschillen wij van mening over wat “on topic” is en wat niet. Wat dat betreft vermoed ik dat wij nooit nader tot elkaar zullen komen. Om mij meteen een ban te geven vind ik wel erg radicaal en wel heel erg op ongepaste censuur lijken.

Met vriendelijke groet

R.J. Scholtens

 

Antwoord van Nu-jij:

 

Beste,

Dat kort en bondige valt een beetje tegen. Het is meer een epos over hoe slecht Wilders wel niet is. Naast dat u zich beledigend uitlaat, is het inderdaad offtopic. U reageert namelijk niet inhoudelijk op het artikel, maar maakt slechts van de gelegenheid gebruik om Wilders in een kwaad daglicht te zetten.
Mvg,
NUjij/BW
Mijn antwoord:
Geachte redactie,

Als u vindt dat ik mij beledigend uitlaat, dan geef ik u in overweging om ook andere, veel “beledigender” reacties, nog  eens goed te monitoren. Ik hoef meneer Wilders niet in een kwaad daglicht te zetten want dat doet hij zichzelf al voortdurend met zeer kwetsende en beledigende opmerkingen. Ik mag over meneer Wilders denken en zeggen wat ik wil. Ik mag dat ook op uw forum zetten. En u mag dat dan weer verwijderen, want u hebt die macht. Ik probeer de hele discussie op een iets ander niveau te brengen. Dat ik daarbij dan natuurlijk niet exact op de inhoud reageer is mijn zaak en eigenlijk niet de uwe. Een ding weet ik zeker, wij zullen het het nooit eens worden over deze kwestie. Ik vind dat u op een uiterst willekeurige en zeer onfatsoenlijke wijze censuur toepast. U vindt dat u het grootste gelijk van de wereld heeft en ik vind dat u er totaal naast zit. Stel je nu eens voor dat de overheid in Nederland in de publieke ruimte net zo zouden reageren als u op dit forum doet. Dan zou de wereld te klein zijn!! Zoiets zou namelijk volledig in strijd zijn met de vrijheid van meningsuiting die ons in de grondwet wordt gegarandeerd.

En als u met kort en bondig primitieve jip-en-janneke-taal bedoelt dan ben ik inderdaad niet kort en bondig. Ik weet niet welke belangen u meent te behartigen door zo raar tekeer te gaan. Maar ik vermoed dat het niet anders kan dan dat commerciële motieven bij u een belangrijke rol spelen.een rol spelen. Het zij zo.

U zult mij niet meer zien op dit forum. Ik heb mijn bekomst van uw willekeur.

R.J. Scholtens.

Op dit laatste is door Nu-jij niet meer geantwoord. Zij hadden kennelijk wel betere dingen te doen. Wel heb ik begrepen dat de ban die ik heb gekregen voor onbepaalde tijd is, en zeker niet tijdelijk. Niet dat dit nog belangrijk is.
4 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

4 Reacties op “Nu-jij censureert op een partijdige en ontoelaatbare wijze. Ik ben me rot geschrokken!!

  1. Reinjohn, gisteren plaatste ik onder een opiniestuk tijdens een discussie de volgende reactie:

    = @Pieterdevries Een coupe soleil is iets anders dan een waterstofperoxide-geval. Maar dat Marine Le Pen Wilders nog wil hebben als afgelikte hamster – die wordt werkelijk overal voor misbruikt – getuigt er van dat ze gevaarlijk is. I.t.t. Bolkestein verwacht Flassbeck dat Le Pen over 3 jaar Frankrijk met geweld uit de eurozone zal wrikken. Via de banken zal dat tot oorlog leiden. Voor de gezelligheid even een vertaling van hoe @Blutch1 16:57 het Europese parlement ziet: http://tinyurl.com/bpuyk4l =

    Die reactie kwam niet door moderatie. Begrijp je dat nou? Ja, goed. Jij met je fatsoen en je intuïtie – ik proef dat – zegt onmiddellijk: dan had je maar geen ‘afgelikte hamster’ moeten schrijven. Maar ik heb er van Bolkestein tot Marine Le Pen vele bewijzen voor. En om het netjes te houden, hier een uitleg van Willem Schinkel na 13:50:

    Zo kun het natuurlijk ook bekijken, Reinjohn. Maarrr … ik ga wel even kijken bij nujij – ik zit er af en toe – of ik iets aan je ban kan doen. Te zot voor woorden – dat gedoe rond halve zool Wilders.

    • piterfries

      Censuur is alom.
      Gister werd ik voor de zoveelste keer door Joop geblokkeerd.
      Kennelijke taboe onderwerpen zijn joden, Hitler en ‘racisme’.
      Wie op die punten afwijkende ideeën heeft wordt geblokkeerd.
      Er stond een jammerverhaal over joden als slachtoffers, mijn cynisch commentaar was ‘wat zijn de Israelische joden toch een slachtoffers’.
      Dat blokkeren gaat dus verder dan censuur, die tegenwoordig moderatie heet.
      Mijn reacties op racisme, dat als het immigranten het hier niet aanstaat, dat niets ze verhindert te vertrekken, werden nooit geplaatst.
      Ik zie Marine LePen overigens als een kordate tante, die inderdaad in staat is Frankrijk uit de Brusselse wurggreep te halen.
      Wat daar gevaarlijk aan is ontgaat me.
      Of wil je een herhaling van de 1789 bestorming van de Bastille ?

      Ik reageer nog even op LePen en de euro.
      Dat Frankrijk de euro niet aankan is al heel lang bekend.
      De euro tragiek is dat het land wat zo nodig die euro moest, uit jaloezie op de sterke D mark van de verliezer (de Fransen zijn hun eigen smadelijke verlies in 1940 even vergeten) daar zelf aan te gronde gaat.
      Zoals alle zuidelijke landen heeft Frankrijk een lange geschiedenis van devaluaties, en geldhervormingen.
      Duitsland daarentegen is het trauma van de hyperinflatie nog niet vergeten.
      Merkel bewaakt dus de waarde van de euro, Fransen klagen dat de euro te duur is voor hun export.
      Dus niets geweld, het is gewoon vastgelopen, zoals voorspeld.
      Helaas maken politici geen fouten, het is zeldzaam dat Van Rompuy toegaf dat de economische gevolgen van de euro onvoldoende doordacht waren.
      Dat is een leugen, gebruikelijk bij politici, en heel simpel aan te tonen op grond van allerlei publicaties van vóór de invoering van die euro.
      Maar het schijnt dat Kohl voor de keus is gesteld: O Duitsland er bij, maar dan oom de euro, en anders niet er bij.
      Kohl’s economen hebben hem voldoende gewaarschuwd, wat hij gedacht heeft toen hij z’n beslissing nam weet alleen hij, als hij het nog weet.

      Thilo Sarrazin, ‘Europa braucht den Euro nicht, Wie uns politisches Wunschdenken in die Krise geführt hat’, 2012 München

  2. Ray Lehman

    Haha, ook ik ben onlangs door de redactie van NuJij in de ban gedaan voor een heel kort filmpje over de PVV: http://www.youtube.com/watch?v=oKIKjCjcGZk

    En met terugwerkende kracht konden ze ook geen waardering opbrengen voor een filmpje over ‘Jezus Leeft’: http://www.youtube.com/watch?v=owge4yO2y9A

    Als ik echter zie hoeveel berichten met nog meer commentaren op NuJij geplaatst worden, kan ik me niet voorstellen dat ze genoeg menskracht inzetten om álle reacties te lezen. Er bestaat een meldknop waarmee lezers kunnen aangeven of een reactie om spam, schelden of ‘hate’ gaat en ik neem aan dat de redactie reageert op ontvangen meldingen. Jouw (en mijn) reacties zijn daarom hoogstwaarschijnlijk verwijderd naar aanleiding van meldingen van verontwaardigde PVV’ers (een pleonasme, ik weet het). Soms kwam ik namelijk wél weg met dezelfde of soortgelijke verwijzingen: de PVV’er leest echt niet álles!

    Bij mij hielp een mea maxima culpa maar mocht het langer duren valt het te overwegen verschillende IP-adressen en accounts te gebruiken.

Geef een reactie

