De Prins der Duisternis grijpt in en stelt de toekomst van dit werelddeel voor exact duizend jaar veilig.

Prins der Duisternis. 2014

 

 

 U heeft niet het recht om zo tegen mij te praten, zegt de morsige, wat vettige zwerver, terwijl hij de hondeharen van zijn boezeroen veegt. Enkele kruimels van het zojuist genuttigde stokbrood ontsieren zijn warrige baard en klonten brie hechten zich nog aan zijn besmeurde manchesterse broek. U moet wel weten tegen wie u spreekt, ik ben niet zo maar iemand, ik ben de vlees geworden gerechtigheid, het laatste oordeel en een godslasteraar in één, galmt de man opeens met een indrukwekkende basstem, die eigenlijk op geen enkele wijze past bij zijn verfomfaaide uiterlijk. Maar u moet toch echt wel uitkijken wanneer u oversteekt, antwoord ik bedremmeld, niet berekend op zoveel imposante bombast. Plots bemerk ik een drastische verandering in de sfeer. Er dreigt iets. Rond de figuur van de zwerver ontstaan als uit het niets vreemde lichttrillingen en fluittonen Ik deins terug van het nu snel metamorfoserende personage en ben getuige van een wonderbaarlijke verandering. De zwerver lijkt als het ware op te lossen in een gifgroene wolk van dwarrelend ectoplasma en eruit tevoorschijn treedt de geharnaste Prins der Duisternis. Heb erbarmen, heer, stamel ik verbouwereerd, weinig kon ik bevroeden dat ik hier van doen heb met occulte krachten van gene zijde.

Het verkeer op het drukke kruispunt is inmiddels geheel tot stilstand gekomen. Weggebruikers vluchten in paniek de zijstraten in en rolluiken worden snel voor de winkelpanden neergelaten. De P.d.D. verheft zich. Hij stijgt op, ongehinderd door de aardse zwaartekracht, en tilt zichzelf wel honderd meter de lucht in. Daar verschijnt de zwarte hellewagen, voortgetrokken door vier brulbrakende bulderdraken. De Prins neemt plaats. Kom, wenkt hij, kom en vergezel mij naar de hoofdstad van dit verscheurde continent, alwaar u, zo gelast ik, voor mij een ontmoeting met uw leiders moet regelen. Tot mijn schrik drijf ik gewichtloos, als door een onzichtbare hand gedreven, naar boven en eindig naast de dreigend fronsende Prins in de hellewagen.

Onder ons schieten de door welvaart kromgetrokken landerijen der geperverteerden voorbij. De hellewagen bereikt duizelingwekkende snelheden en trekt een zwart roetspoor langs het grotendeels onbewolkte hemelgewelf. De werkers op de velden kijken omhoog en zakken in schier religieuze verbijstering op hun, door alle zware landarbeid, getormenteerde knieën. Intussen ben ik, geestelijk totaal ontredderd en ten prooi aan een reeks van snel wisselende gemoedstoestanden, op last van de Duistere druk in de weer met mijn mobiele telefoon teneinde de leiders van het avondland geestelijk en fysiek te mobiliseren en er voor te zorgen dat zij klaar staan als de Zwarte Prins  landt in de hoofdstad van de Unie der Zorgen.

De P.d.D. gooit zijn ruige, zwart behaarde hoofd in de nek en krijst, gelijk het gegil der ontketende furiën, zijn kwelling en benardheid het sidderende zwerk tegemoet. In de verte doemen de torens van Brussel op, hoofdstad van de economisch verscheurde landen-unie. Op de binnenplaats van het paleis van de leiders der unie komt de hellewagen met een lichte schok tot stilstand. Uit de neusgaten der bulderdraken kringelt wat laatste donkere rook omhoog. Buiten staan in het gelid aangetreden de stamhoofden der unie. De Zwarte Prins werpt een onheilspellende blik en ontsteekt in angstaanjagende woede. Adderengebroed, nietswaardige aardwormen, waar is mijn rechterhand hier op aarde, waar is mijn geblondeerde bondgenoot, mijn plaatsvervanger op dit continent? Een kleinige vrouw treedt naar voren. Zij lijkt de dapperste van het bonte gezelschap dat verder alleen uit trillende mannen bestaat. U bedoelt de kwelgeest der Lage Landen, het dwaallicht der verlatenen, zegt zij bedremmeld met een licht Duits accent. U weet wie ik bedoel, ik bedoel de uitverkorene, de verdelger van religies en de koning der segregatie, bevestigt de Prins, houdt u niet van de domme en leidt hem voor mij. Ik wil de toekomst met hem bespreken. Ik wil een gesprek met het orakel uit Jocus Rièk. Boven de hoofdstad pakken opeens donkere wolken samen en een vernietigende bliksemflits doorklieft een vlaggestok die het infame, verguisde, helblauwe dundoek met de gouden sterren torst. Krakend stort de vlaggenmast ter aarde, terwijl het dundoek ten prooi valt aan het satanische  vuur der gramschap. In de echo van de felle donderslag schalt de basstem van de Prins der Duisternis. Zoals het zojuist uw pathetische symbool is vergaan, zal het uzelve vergaan als gij mij nu niet als de gesmeerde bliksem de geblondeerde profeet uit Limburg brengt.

Tijdens het hele onverkwikkelijke tafereel had ik mij verborgen gehouden op de roestvrij stalen bodem van de hellewagen. Slechts door nu en dan even over de rand van de wagen te gluren kon ik stukje bij beetje bevroeden wat er zich zoal afspeelde op de binnenplaats. De Prins echter wijst nu naar mij en zegt, verman u, maakt u op om mijn geblondeerde vazal op te halen in de hofstad van de Lage Landen. U kunt mijn hellewagen daartoe aanwenden. Ik blijf hier en houdt dit stelletje “ongeregeld” nauwlettend in de gaten. Het kleinige vrouwtje met het Duitse accent vraagt vervolgens of de Prins niet even binnen wil komen om samen met hen op kosten van de belastingbetaler de  lunch te gebruiken omdat sowieso de verdere gang van zaken doorgesproken dient te worden. Uit de Muil van de zwarte Prins kolkt een rolwolk van veelkleurig ectoplasma dat de aanwezigen op de binnenplaats vrijwel meteen omhult. Als de wolk is opgelost zijn de leiders verdwenen en is de Prins der Duisternis opnieuw gemetamorfoseerd in een lange struise vrouw met geblondeerd haar die in het Frans roept: “L’Etat c’est moi”. “Allez chercher Geert et nous régnerons cet continent pendant mille années”

Weinig kon ik bevroeden dat ik als enige getuige was geweest van een gebeurtenis die de geschiedenis van het continent gedurende exact duizend jaar ingrijpend zou beinvloeden.

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “De Prins der Duisternis grijpt in en stelt de toekomst van dit werelddeel voor exact duizend jaar veilig.

  1. Filip

    We kunnen ons afvragen welk werelddeel de vorige 1000 jaar door de P.d.D. geregeerd werd. Enfin, volgens de schrijver dezes worden we in Europa voortaan gereGEERT…

Geef een reactie

