Echo’s uit een ver verleden. Een brief van mijn reeds lang overleden oma.

De man prijst zichzelf uit de markt.

De man prijst zichzelf uit de markt.

Onderstaande missive vond ik onlangs tussen de spullen van mijn overleden oma. Ik wist dat zij niet veel op had met mannen uit de arbeidersklasse, maar dat het zo erg was kon ik niet bevroeden:

“Daar zijn ze weer, die dikdoenerige, latent agressieve alfamannetjes van boven de 55 jaar afkomstig uit, wat we vroeger, het proletariaat noemde!!! Ze mopperen voortdurend, ze klagen, ze zeuren, neuzelen en kankeren over alles en nog wat. Ze weten het altijd beter. Ze kunnen, vanwege hun langzaam verminderende libido, niet meer zo vaak neuken als ze zouden willen. Maar onder elkaar doen ze niet anders dan sterke verhalen ophangen over seks, lekkere wijven en over neuken, neuken en nog eens neuken. Meestal werken ze niet meer, waardoor ze veel van hun macht en hun aanzien zijn kwijtgeraakt. Ze kunnen niet veel en eigenlijk hebben ze nooit iets wezenlijks gepresteerd. Ze hebben geen echte liefhebberijen. En ze gaan bijna altijd van louter geestelijke armoe achter een beeldscherm zitten om hun ongenoegen van zich af te blaffen. Het is één groot cohort van sneue, borstkloppende, megalomane betweters en prutsers dat bij gebrek aan werkelijke bezigheden steeds dieper in een neerwaartse spiraal van stinkend, onmachtig en nihilistisch verval raakt. Ze spreken neerbuigend over “moeder de vrouw” die hen, vanwege hun onsympathieke hulpeloosheid, naar het graf toe moet begeleiden. Ze kunnen zelf helemaal niets. Ze kunnen nog geen ei koken. Hun grootste vermaak was vroeger het neerbuigend en sarcastisch bespotten van de zwakkere medemens. Daar zijn die gore smeerlappen hun hele leven mee bezig geweest en daar zijn ze, door pensionering, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid noodgedwongen mee moeten stoppen. Het is een van de redenen dat ze elkaar op het perverse wereldwijde web opzoeken teneinde elkaar te bestoken met allerlei onzin en flauwekul. Op die manier ontstaan er dan onwezenlijke en volstrekt inhoudsloze discussies over b.v. de lengte van hun lul of de draagwijdte van hun charisma.

Ik denk en hoop dat het op zijn einde loopt met die rare mannetjes. De wereld heeft het helemaal met ze gehad. Ze hebben altijd meer kwaad dan goed gedaan en het is tijd dat ze voorgoed verdwijnen in de crypten van de geschiedenis. Derhalve ruim baan voor een liefdevoller, wijzer en vriendelijker generatie mannen. Mannen waar de wereld nou eens een keer wel wat aan heeft “.

U kunt zich mijn schrik voorstellen na het lezen van dit vuige epistel. Ik vervoegde me bij mijn vrouw en vroeg haar oordeel. Zij lachte geheimzinnig en vertelde mij dat deze brief haar niets verbaasde. Zij had altijd al vermoed dat er achter dat dociele vrouwtje een ware tijger schuil ging. Een glimlach bleef om haar lippen hangen terwijl zij peinzend naar mij bleef kijken.

Ik liet het schrijfsel ook aan mijn volwassen zoon lezen die als bouwvakker de kost verdient met het metselen van stevige muren en granieten wanden voor putten met stille wateren en diepe gronden. Hij kon niet meteen goed vatten wat er stond. Dus vertelde ik het hem in normaal Nederlands. Hij begon te trillen. Zijn gelaat vertrok. Zijn sportschool-spierenbundels begonnen te rollen en op te zwellen. Hij slaakte een oerkreet. “Ik heb me nog nooit zo vreselijk gekwetst gevoeld”, brulde hij agressief, maar ook met nauw verholen verdriet. Vervolgens trapte hij de schutting tussen onze tuin en die van onze super vriendelijke buren aan flarden. Daarna ging hij in een donkergroene plastieke Hartmann tuinstoel zitten en moest hij smartelijk wenen. Precies op dat moment begonnen de camera’s van SBS 6 te snorren en vroeg de altijd gewoon gebleven verslaggeefster wat er door hem heen ging toen hij die brief las.

N.b. Het is eigenlijk helemaal niet leuk, maar ik vind het wel leuk.

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Echo’s uit een ver verleden. Een brief van mijn reeds lang overleden oma.

  1. Tuinieren is aan te bevelen, siertuin of lochting het maakt niet uit, maar er komt gegarandeerd een rustgevend vredevol en uiterst bevredigend gevoel over elke tuinder…

Geef een reactie

